|
|
Stanislav Rassadin
COPACII CÂNTĂ CU
PĂSĂRILE
-
Vangheli e anume născut
să
fie
scriitor
pentru copii, îl caracterizează
nu o enigmatică
detașare de copil, ci o afinitate cu el. Copilul lui
Vangheli nu e un
„lucru în sine"
pentru a fi cercetat și descifrat, ci un tovarăș întru
cugetări, retrăiri. Ei
împreună sunt
în mișcare, în devenire. Și n-au timp
a
se opri pentru a se
lăsa
examinați.
Sunt
mereu grăbiți -
să
crească,
să
cunoască,
să
raporteze lucrurile, să le unească. „Harbujii
cresc la bunelu, - îi spune Radu surioarei. - Când îs
mititei, se joacă în
țărână,
apoi se ascund sub frunze. Au și coadă. Da știi ce fac
ei cu coada? Mănâncă
țărână și
beau ploaie. Ploaia în harbuz se face omăt roșu, dulce
- dulce."
-
La temelia
acestei explicații stau două banalități. Prima: „Ploaia
se face omăt".
Această
axiomă indolentă este eruptă, primenită, poetizată prin
precizarea confidentă: „în harbuz". Și pe de asupra despre miezul rece
și zaharos al harbuzului mai
bine decât „omăt
roșu" nici nu poți zice.
-
Altă
banalitate: „Ploaia adapă pământul". Această metaforă
curentă datorită
spontanietății
infantile, idolatrizante a percepției de asemenea se
face proaspătă.
Obișnuiții
harbuji de la bostănărie au devenit ființe vii (se
joacă, se ascund, beau,
mănâncă -
ca copiii), ba chiar niște ființe neobișnuite: doar mănâncă și beau
într-un
mod original -
cu codițele!
-
Radu caută legități: rămâne nedumerit, de ce e acră
poama verde, către care își
întinde
nerăbdător mâinile: „Când o rup eu -
e acră, când o rupe mama - e
dulce".
Și se dumirește:
„Poama
se face dulce în mâna mamei".
-
El introduce
în lumea naturii
experiența sa de compătimire de abea schițată:
i se face milă de copăcelul ros
de iepuri, făgăduiește să-l ungă cu „zelioncă" și cere
să fie
înfăptuită regula de acum
însușită de el -
„de la vârstnici copiii așteaptă ajutor":
„Dar
voi, Copacilor, de
ce
n-ați luat seama?"
-
Radu
de-acum
vede
lumea într-o integritate nostimă: „Știi din ce-i făcută
pădurea? Din
Copaci
și
din Vară. Vara-i făcută din Iarbă, Căpșune, Flori,
Buruiene
și Copaci cu frunze".
-
Încercați
să descurcați haosul acesta fermecător—n-o
să iasă nimic. Asta înseamnă
că Radu
a venit în contact cu complexitatea lumii. Însăși
încercarea de a descompune
lumea în elemente
s-a transformat în recunoașterea indivizibilității ei
...
-
Când citesc
la Vangheli, că Guguță a câștigat de la maică-sa „un
covrig cu mac și
o pereche de
pantaloni noi", nu mă îndoiesc nici pentru o secundă,
că anume în
această ordine
au și trebuit enumerate aceste bunuri ... plăcerea
imediată, ce i-o
promite covrigul
delicios, fără vorbă trebuie să fie notată înaintea
folosului utilitar al
noilor nădragi. Atunci
când aflu că Guguță, hotărând să meargă la școală, și-a
spălat
„amândouă
urechile", în precizarea aceasta amuzantă simt și
extraordinarul zel al
micuțului și o aluzie
șireată a autorului că Guguță uneori putea și să uite
de cea de-a
doua ureche.
-
E un mărunțiș? Nu.
E autenticitatea. E acel fundament real de asupra
căruia se
înalță toate fanteziile
lui Guguță.
-
„Taică-său i-a făcut
cușma mai mare s-o aibă și la anul.
-
- Cade peste ochi,
tată.
-
- D-apoi ridică-o,
Guguță, că altă treabă n-ai în iarna
asta."
-
Aici totul e adevăr -
și practicismul țărănesc, și blânda ironie părintească, și
prima reacție a
supărăciosului Guguță: „Hm, Guguță n-are treabă?! Om
vedea cui
ar fi să-i cadă cușma".
-
Iată această ușoară
dojana și, principalul, cușma, care îi cădea pe ochi
și-i tot
amintea de
existența sa, au și pus începutul minunilor din
povestire. Mai întâi ele
erau timide:
Guguță văzu o fată degerată și o luă sub cușmă. A doua
zi cușma se face
mai mare: de acum
întreaga clasă cu învățătoarea se ascunde de ger sub
cușma
băiatului. Și, în
sfârșit:
-
„A vrut Guguță să încapă
satul cu
tot cu case sub cușmă - și cușma a crescut cât satul de
largă
și înaltă de-a împlut
cerul. În
satul
de sub
cușmă
s-a
făcut
primăvară, numai că lămpile
electrice
ardeau și
ziua.
Claxonau mașini
sub
cușmă,
scârțâiau cumpenele
fântânilor ...
Sătenii trăiau acum
cu capul
gol, fiindcă
toate cușmele
din sat
au intrat
în
a lui
Guguță, atunci
când s-a făcut
mare.
Au rămas numai
câteva - , în capetele oamenilor care umblau
la
oraș
după
covrigi,
halva, și cu alte treburi, că
dincolo de
cușma
uriașă a lui Guguță
era
iarnă în
toi."
-
Viața
continuă
să
apropie fantezia
de realitate,
s-o
alimenteze. Pe
Guguță îl
îngrijorează
carențele
raiului
său:
„Numai
că
lămpile electrice ardeau
și ziua" (supraconsum
de
energie!). El prevede
gospodărește necesitatea de
a
avea
totuși în rezervă
câteva
cușme: pentru cei de „umblau la oraș după
covrigi, halva
și cu alte treburi" (gradație încântătoare și precisă
a importanței treburilor
din punctul de
vedere
al lui
Guguță).
-
Guguță aici
e
în
rolul de protector grijuliu
și
întreprinzător al întregului
sat -
visul, râvnit
de
orice copil. Hiperbola
din
povestire e o întruchipare a realității,
cât n-ar părea
aceasta de straniu. Ea
conține realitatea
vieții de toate
zilele,
realitatea
legilor
copilăriei, realitatea
creării lumii și a mitului
de către copil.
-
Iarăși e
nevoie
de o rectificare terminologică.
-
Numesc povestirile despre Guguță
povestiri
cu un oarecare
efort.
Ele
nu
sunt
povestiri.
Sunt povești
în
tot înțelesul cuvântului. Povești create
de aceiași
coautori -
copilul și
scriitorul - ca și poemele „băiețelului din coliba
albastră".
-
La fel
cum
omenirea în perioada copilăriei
sale,
bazându-se
pe
propria
experiență
de atunci, însuflețind natura cu toată seriozitatea și
exprimându-și idealurile sale naive, crea
mituri, copilul Guguță în poveștile sale întruchipează
propria experiență,
propriile
idealuri,
propriile relații cu
natura.
Principalul e,
că
aici nu
are loc o împrumutare
din
poveștile de-a gata, ci dorința
de
a crea de sine stătător,
de
a se afirma,
de
a face propria ordine în lume.
-
Dacă
și
se întâmplă împrumuturi, ele sunt transformate și se
supun
legilor prin
care copilăria își creează povestea cea de toate
zilele. Să luăm drept exemplu povestea „Măria
sa
Guguță". în ea micuțul -
cum se și cuvine într-o poveste tradițională -
devine
rege
și se folosește din plin de puterea sa regală, însă cum
a luat ființă această plăsmuire?
-
Guguță, vasăzică, a observat că vârstnicii, plecând în
câmp la lucru, se fac
tot
mai mici și
mai
mici: „pe la marginea satului erau cât surioara lui,
apoi
cât
papucii ei,
pe
urmă
cât
un fir de mac.
-
Guguță,
stând pe loc, se prefăcu într-un uriaș și ajunse el mai marele
satului".
-
Dar să vedem
cum se termină plăsmuirea:
-
„Multe
treburi mai avu Guguță în ziua ceea. Către seară Măria sa obosi de-a
binelea și ieși la marginea satului.
-
Oamenii se întorceau din câmp pe toate drumurile, întâi
erau cât niște spice, pe urmă cât ciocălăii de păpușoi, apoi cât
tufele de pătlăgele, pe urmă
cât
tufele de vie, iar Măria sa Guguță, stând pe loc, se
făcea tot mai mic până 1-au luat oamenii de mână și 1-au dus acasă."
-
Straniu lucru: citești o poveste veselă și te încearcă
o
tristețe. Fie și o tristețe ușoară, dar totuși ... De
unde vine? Tristețea e fin exprimată de poetica poveștii. Atunci când
Guguță urmărește cum se depărtează vârstnicii, el e un neclintit
etalon
al
mărimilor, dar vine finalul și
totul se întoarce la loc. Acum însăși Guguță se face
tot mai mic și mai mic și
nu-1 mai numește nimeni „Măria sa". El nu
mai prezintă o forță ci doar un
punct pentru aplicarea forței:
„până 1-au luat oamenii de mână și
1-au dus acasă".
-
Iată de unde vine tristețea. Doar
autorul (mai corect coautorul) acestei povești
regești e băiatul însăși. Și,
desigur,
lui
i-i trist, că mai are atâta și atâta de crescut
până va deveni ... nu un
uriaș,
ci un
om
ca toți
oamenii.
-
În ceea ce-1 privește
pe
celălalt
coautor, pe scriitorul Vangheli, el, împărtășind
tristețea copilului, îi strecoară
și o
idee proprie: cei
vârstnici sunt principalii oameni
pe pământ. Ei
lucrează
și
obosesc. Ei
te
hrănesc.
Fii
recunoscător.
-
Aceasta e drept:
orice
orgoliu
are nevoie să fie din când în
când
potolit.
Pe
de
asupra scriitorul îl
scoate
pe micul erou
din zona egocentrismului, care
îi
este propriu
copilului în
aceeași
măsură ca și
calitățile lui
frumoase:
dragostea
de
viață și optimismul.
-
Acest fapt e
foarte
important.
Cât e de important (și cât e
de
dificil) se poate
înțelege, analizând povestea „Poștașul".
-
Începutul
poveștii e pur copilăresc.
-
În sat au început să vină rar scrisorile.
Guguță vrea să înțeleagă ce
e
la
mijloc.
„O
fi îmbătrânit
poștașul”... -
se neliniștește
băiatul.
-
Și iată
poștașului
i
se
dă un
cal (deoarece Guguță imediat transformă
presupunerea
într-o opinie generală). La început fapta are efect,
dar
pe
urmă totul
revine la loc.
Satul e mâhnit.
-
Micul visător,
eroul poeziilor lui Grigore
Vieru,
după câte ținem minte, în asemenea
situație
spera, că totul va fi bine, dacă hârtia va fi fabricată
numai din brazi veseli,
însă Guguță, cu
spiritul lui practic, e altfel.
-
„Guguță a cumpărat
harta țării de la magazin și însemna în taină unde
au
plecat
oamenii din sat. Când era
vorba de un bărbat, făcea un pui de cușmă, când era
vorba
de o femeie,
o
floricică.
-
Pe urmă Guguță a
întocmit harta satului. Casele, care așteptau scrisori,
le-a
făcut cu ușa deschisă...”
-
S-au întâlnit simpatica
simbolică și chibzuința țărănească a lui Guguță, poezia
și
zâmbetul abia schițat.
Apoi zâmbetul devine mai larg: atunci când șmecherul
copil,
hotărând să scrie și să
expedieze consătenilor scrisorile singur, se pune pe
treabă.
Iată-1 chibzuind cum i-ar
scrie nevestei soldatului, ca ea să creadă că
scrisoarea e de
la soț cu adevărat, îl vedem
intrând cu sârguință în rol:
-
„Lua poziția
de drepți, mergea cu pas milităresc prin odaie, poate
i-a veni vre-un
gând de soldat. Nu știa
însă una: ce fel de armă are omul. Ca să nu spună vre-o
taină
militară și să încapă
într-un bucluc, s-a gândit Guguță, s-a tot gândit și a
făcut un
hulub în loc de scrisoare.
L-a pus în plic și femeia 1-a primit a doua zi”.
-
Satul, desigur, e
încântat la culme, neavând nici un pic de îndoială în
privința
veridicității scrisorilor
atât de iscusit ticluite. Toți sunt fericiți.
Insă,
principalul, iată cum se sfârșește povestea:
-
„De
când a început Guguță să-1 ajute pe poștaș la pus
ștampila, pe hartă
rămâneau
tot mai puține case cu ușa deschisă. Oamenii își
scoteau cușma de
departe,
când îl vedeau ...
-
Pe cine?
Pe Guguță, desigur. Tocmai, că nu pe dânsul!
-
„...când îl
vedeau pe bătrânul poștaș, iar calul lui mânca numai iarbă și ovăs”.
-
Iată pe ce
fâgaș a direcționat Vangheli autoafirmarea băiețească. Bătrânul poștaș
e reabilitat împreună cu calul său. Toate mulțămirile și
bunurile le-au revenit lor. Personal Guguță e în umbră - nimeni nici
nu bănuiește că el e ocrotitorul satului. Șiretul de Vangheli a făcut
și din aceasta o biruință, care alină amorul propriu al marelui
intrigant Guguță: doar el așa și chibzuise, ca nimeni să nu se
priceapă!
-
În această
poveste veselă sunt glorificate Binele, Modestia, Compătimirea.
-
Spiridon
Vangheli nu se dizolvă în micul său erou și coautor. El se
autoexprimă. Fie și mijlocit, „epic", dar vădit și viguros.
Copilărească bunăvoință față de lume copilărească credință în bine,
copilărească fantezie - toate trăsăturile coautorilor săi - a micului
Guguță și a micului Radu - îl ajută pe Vangheli să se exprime cu
aceeași copilărească claritate și pregnanță, să schițeze contururile
lumii, așa cum ar vrea el s-o vadă, să traseze contururile idealului
etic, către care face să tinzi.
-
Optimismului
vesel și sigur al lui Radu și Guguță i se alătură visurile și
speranțele lui Vangheli însuși. Copilărescului „ce văd eu” i se
alătură un matur „iată cum doresc să te văd eu”.
-
Așa și trebuie
să fie. Astfel și trebuie condus copilul în lume, deschizându-i
perspectivele etice, cetățenești.
|