SUMAR

 

Nota bibliografului. Conversia scrierilor nelatine
CUVÂNT DESPRE SPIRIDON VANGHELI
Mihai Cimpoi. Turnul dorului
Stanislav Rassadin.  Copacii cântă cu păsările
Olguța Caia.  De la Bădița din Humulești - la Bădița din Chișinău
Vlad Ciubucciu. Strămoșii lui Guguță cel Bun
Dumitru Vacariu. O candelă cu flacără de aur
Grigore Vieru. Tu știi
Aprecieri
Dragă nene Spiridon Vangheli: scrisori de la copii
Din confesiunile scriitorului
Tabel cronologic
A FORWARD ABOUT SPIRIDON VANGHELI
Mihai Cimpoi. The tower of Homesickness
Stanislav Rassadin.  The trees sing with the birds
Appreciations
Dear uncle Spiridon Vangheli
Biographical information on Spiridon Vangheli
OPERA LITERARĂ
În original
În alte limbi
Lucrări scrise în colaborare
PUBLICISTICĂ
SPIRIDON VANGHELI - TRADUCĂTOR
SPIRIDON VANGHELI - SELECȚII
REFERINȚE CRITICE
DEDICAȚII ÎN VERSURI
SCRISORI DE LA COPII
INTERVIURI, DISCURSURI
BIBLIOGRAFII
MATERIALE AUDIOVIZUALE
Înregistrări pe disc
Filme cu desene animate
Diafilme  
Emisiuni televizate
 

Stanislav Rassadin

COPACII CÂNTĂ CU PĂSĂRILE

Vangheli e anume născut fie scriitor pentru copii, îl caracterizează nu o enigmatică detașare de copil, ci o afinitate cu el. Copilul lui Vangheli nu e un „lucru în sine" pentru a fi cercetat și descifrat, ci un tovarăș întru cugetări, retrăiri. Ei împreună sunt în mișcare, în devenire. Și n-au timp a se opri pentru a se lăsa examinați. Sunt mereu grăbiți - crească, cunoască, raporteze lucrurile, să le unească. „Harbujii cresc la bunelu, - îi spune Radu surioarei. - Când îs mititei, se joacă în țărână, apoi se ascund sub frunze. Au și coadă. Da știi ce fac ei cu coada? Mănâncă țărână și beau ploaie. Ploaia în harbuz se face omăt roșu, dulce - dulce."
La temelia acestei explicații stau două banalități. Prima: „Ploaia se face omăt". Această axiomă indolentă este eruptă, primenită, poetizată prin precizarea confidentă: „în harbuz". Și pe de asupra despre miezul rece și zaharos al harbuzului mai bine decât „omăt roșu" nici nu poți zice.
Altă banalitate: „Ploaia adapă pământul". Această metaforă curentă datorită spontanietății infantile, idolatrizante a percepției de asemenea se face proaspătă. Obișnuiții harbuji de la bostănărie au devenit ființe vii (se joacă, se ascund, beau, mănâncă - ca copiii), ba chiar niște ființe neobișnuite: doar mănâncă și beau într-un mod original - cu codițele!
Radu caută legități: rămâne nedumerit, de ce e acră poama verde, către care își întinde nerăbdător mâinile: „Când o rup eu - e acră, când o rupe mama - e dulce". Și se dumirește: „Poama se face dulce în mâna mamei".
El introduce în lumea naturii experiența sa de compătimire de abea schițată: i se face milă de copăcelul ros de iepuri, făgăduiește să-l ungă cu „zelioncă" și cere să fie înfăptuită regula de acum însușită de el - „de la vârstnici copiii așteaptă ajutor": „Dar voi, Copacilor, de ce n-ați luat seama?"
Radu de-acum vede lumea într-o integritate nostimă: „Știi din ce-i făcută pădurea? Din Copaci și din Vară. Vara-i făcută din Iarbă, Căpșune, Flori, Buruiene și Copaci cu frunze".
Încercați să descurcați haosul acesta fermecătorn-o să iasă nimic. Asta înseamnă că Radu a venit în contact cu complexitatea lumii. Însăși încercarea de a descompune lumea în elemente s-a transformat în recunoașterea indivizibilității ei ...
Când citesc la Vangheli, că Guguță a câștigat de la maică-sa „un covrig cu mac și o pereche de pantaloni noi", nu mă îndoiesc nici pentru o secundă, că anume în această ordine au și trebuit enumerate aceste bunuri ... plăcerea imediată, ce i-o promite covrigul delicios, fără vorbă trebuie să fie notată înaintea folosului utilitar al noilor nădragi. Atunci când aflu că Guguță, hotărând să meargă la școală, și-a spălat „amândouă urechile", în precizarea aceasta amuzantă simt și extraordinarul zel al micuțului și o aluzie șireată a autorului că Guguță uneori putea și să uite de cea de-a doua ureche.
E un mărunțiș? Nu. E autenticitatea. E acel fundament real de asupra căruia se înalță toate fanteziile lui Guguță.
„Taică-său i-a făcut cușma mai mare s-o aibă și la anul.
- Cade peste ochi, tată.
- D-apoi ridică-o, Guguță, că altă treabă n-ai în iarna asta."
Aici totul e adevăr - și practicismul țărănesc, și blânda ironie părintească, și prima reacție a supărăciosului Guguță: „Hm, Guguță n-are treabă?! Om vedea cui ar fi să-i cadă cușma".
Iată această ușoară dojana și, principalul, cușma, care îi cădea pe ochi și-i tot amintea de existența sa, au și pus începutul minunilor din povestire. Mai întâi ele erau timide: Guguță văzu o fată degerată și o luă sub cușmă. A doua zi cușma se face mai mare: de acum întreaga clasă cu învățătoarea se ascunde de ger sub cușma băiatului. Și, în sfârșit:
„A vrut Guguță să încapă satul cu tot cu case sub cușmă - și cușma a crescut cât satul de largă și înaltă de-a împlut cerul. În satul de sub cușmă s-a făcut primăvară, numai că lămpile electrice ardeau și ziua. Claxonau mașini sub cușmă, scârțâiau cumpenele fântânilor ... Sătenii trăiau acum cu capul gol, fiindcă toate cușmele din sat au intrat în a lui Guguță, atunci când s-a făcut mare. Au rămas numai câteva - , în capetele oamenilor care umblau la oraș după covrigi, halva, și cu alte treburi, că dincolo de cușma uriașă a lui Guguță era iarnă în toi."
Viața continuă apropie fantezia de realitate, s-o alimenteze. Pe Guguță îl îngrijorează carențele raiului său: „Numai lămpile electrice ardeau și ziua" (supraconsum de energie!). El prevede gospodărește necesitatea de a avea totuși în rezervă câteva cușme: pentru cei de „umblau la oraș după covrigi, halva și cu alte treburi" (gradație încântătoare și precisă a importanței treburilor din punctul de vedere al lui Guguță).
Guguță aici e în rolul de protector grijuliu și întreprinzător al întregului sat - visul, râvnit de orice copil. Hiperbola din povestire e o întruchipare a realității, cât n-ar părea aceasta de straniu. Ea conține realitatea vieții de toate zilele, realitatea legilor copilăriei, realitatea creării lumii și a mitului de către copil.
Iarăși e nevoie de o rectificare terminologică.
Numesc povestirile despre Guguță povestiri cu un oarecare efort. Ele nu sunt povestiri. Sunt povești în tot înțelesul cuvântului. Povești create de aceiași coautori - copilul și scriitorul - ca și poemele „băiețelului din coliba albastră".
La fel cum omenirea în perioada copilăriei sale, bazându-se pe propria experiență de atunci, însuflețind natura cu toată seriozitatea și exprimându-și idealurile sale naive, crea mituri, copilul Guguță în poveștile sale întruchipează propria experiență, propriile idealuri, propriile relații cu natura. Principalul e, aici nu are loc o împrumutare din poveștile de-a gata, ci dorința de a crea de sine stătător, de a se afirma, de a face propria ordine în lume.
Dacă și se întâmplă împrumuturi, ele sunt transformate și se supun legilor prin care copilăria își creează povestea cea de toate zilele. Să luăm drept exemplu povestea „Măria sa Guguță". în ea micuțul - cum se și cuvine într-o poveste tradițională - devine rege și se folosește din plin de puterea sa regală, însă cum a luat ființă această plăsmuire?
Guguță, vasăzică, a observat că vârstnicii, plecând în câmp la lucru, se fac tot mai mici și mai mici: „pe la marginea satului erau cât surioara lui, apoi cât papucii ei, pe urmă cât un fir de mac.
Guguță, stând pe loc, se prefăcu într-un uriaș și ajunse el mai marele satului".
Dar să vedem cum se termină plăsmuirea:
„Multe treburi mai avu Guguță în ziua ceea. Către seară Măria sa obosi de-a binelea și ieși la marginea satului.
Oamenii se întorceau din câmp pe toate drumurile, întâi erau cât niște spice, pe urmă cât ciocălăii de păpușoi, apoi cât tufele de pătlăgele, pe urmă cât tufele de vie, iar Măria sa Guguță, stând pe loc, se făcea tot mai mic până 1-au luat oamenii de mână și 1-au dus acasă."
Straniu lucru: citești o poveste veselă și te încearcă o tristețe. Fie și o tristețe ușoară, dar totuși ... De unde vine? Tristețea e fin exprimată de poetica poveștii. Atunci când Guguță urmărește cum se depărtează vârstnicii, el e un neclintit etalon al mărimilor, dar vine finalul și totul se întoarce la loc. Acum însăși Guguță se face tot mai mic și mai mic și nu-1 mai numește nimeni „Măria sa". El nu mai prezintă o forță ci doar un punct pentru aplicarea forței: „până 1-au luat oamenii de mână și 1-au dus acasă".
Iată de unde vine tristețea. Doar autorul (mai corect coautorul) acestei povești regești e băiatul însăși. Și, desigur, lui i-i trist, că mai are atâta și atâta de crescut până va deveni ... nu un uriaș, ci un om ca toți oamenii.
În ceea ce-1 privește pe celălalt coautor, pe scriitorul Vangheli, el, împărtășind tristețea copilului, îi strecoară și o idee proprie: cei vârstnici sunt principalii oameni pe pământ. Ei lucrează și obosesc. Ei te hrănesc. Fii recunoscător.
Aceasta e drept: orice orgoliu are nevoie să fie din când în când potolit. Pe de asupra scriitorul îl scoate pe micul erou din zona egocentrismului, care îi este propriu copilului în aceeași măsură ca și calitățile lui frumoase: dragostea de viață și optimismul.
Acest fapt e foarte important. Cât e de important (și cât e de dificil) se poate înțelege, analizând povestea „Poștașul".
Începutul poveștii e pur copilăresc.
În sat au început să vină rar scrisorile. Guguță vrea să înțeleagă ce e la mijloc. „O fi îmbătrânit poștașul”... - se neliniștește băiatul.
Și iată poștașului i se dă un cal (deoarece Guguță imediat transformă presupunerea într-o opinie generală). La început fapta are efect, dar pe urmă totul revine la loc. Satul e mâhnit.
Micul visător, eroul poeziilor lui Grigore Vieru, după câte ținem minte, în asemenea situație spera, că totul va fi bine, dacă hârtia va fi fabricată numai din brazi veseli, însă Guguță, cu spiritul lui practic, e altfel.
„Guguță a cumpărat harta țării de la magazin și însemna în taină unde au plecat oamenii din sat. Când era vorba de un bărbat, făcea un pui de cușmă, când era vorba de o femeie, o floricică.
Pe urmă Guguță a întocmit harta satului. Casele, care așteptau scrisori, le-a făcut cu ușa deschisă...”
S-au întâlnit simpatica simbolică și chibzuința țărănească a lui Guguță, poezia și zâmbetul abia schițat. Apoi zâmbetul devine mai larg: atunci când șmecherul copil, hotărând să scrie și să expedieze consătenilor scrisorile singur, se pune pe treabă. Iată-1 chibzuind cum i-ar scrie nevestei soldatului, ca ea să creadă că scrisoarea e de la soț cu adevărat, îl vedem intrând cu sârguință în rol:
„Lua poziția de drepți, mergea cu pas milităresc prin odaie, poate i-a veni vre-un gând de soldat. Nu știa însă una: ce fel de armă are omul. Ca să nu spună vre-o taină militară și să încapă într-un bucluc, s-a gândit Guguță, s-a tot gândit și a făcut un hulub în loc de scrisoare. L-a pus în plic și femeia 1-a primit a doua zi”.
Satul, desigur, e încântat la culme, neavând nici un pic de îndoială în privința veridicității scrisorilor atât de iscusit ticluite. Toți sunt fericiți. Insă, principalul, iată cum se sfârșește povestea:
„De când a început Guguță să-1 ajute pe poștaș la pus ștampila, pe hartă rămâneau tot mai puține case cu ușa deschisă. Oamenii își scoteau cușma de departe, când îl vedeau ...
Pe cine? Pe Guguță, desigur. Tocmai, că nu pe dânsul!
„...când îl vedeau pe bătrânul poștaș, iar calul lui mânca numai iarbă și ovăs”.
Iată pe ce fâgaș a direcționat Vangheli autoafirmarea băiețească. Bătrânul poștaș e reabilitat împreună cu calul său. Toate mulțămirile și bunurile le-au revenit lor. Personal Guguță e în umbră - nimeni nici nu bănuiește că el e ocrotitorul satului. Șiretul de Vangheli a făcut și din aceasta o biruință, care alină amorul propriu al marelui intrigant Guguță: doar el așa și chibzuise, ca nimeni să nu se priceapă!
În această poveste veselă sunt glorificate Binele, Modestia, Compătimirea.
Spiridon Vangheli nu se dizolvă în micul său erou și coautor. El se autoexprimă. Fie și mijlocit, „epic", dar vădit și viguros. Copilărească bunăvoință față de lume copilărească credință în bine, copilărească fantezie - toate trăsăturile coautorilor săi - a micului Guguță și a micului Radu - îl ajută pe Vangheli să se exprime cu aceeași copilărească claritate și pregnanță, să schițeze contururile lumii, așa cum ar vrea el s-o vadă, să traseze contururile idealului etic, către care face să tinzi.
Optimismului vesel și sigur al lui Radu și Guguță i se alătură visurile și speranțele lui Vangheli însuși. Copilărescului „ce văd eu” i se alătură un matur „iată cum doresc să te văd eu”.
Așa și trebuie să fie. Astfel și trebuie condus copilul în lume, deschizându-i perspectivele etice, cetățenești.