SUMAR
Nota bibliografului. Conversia scrierilor nelatine
Claudia Balaban. Biblioteca lui Grigore Vieru
Mihai Cimpoi. Moarte întru adevăr
Spiridon Vangheli. "Bade Grigore, mașina așteaptă afară ..."
Ion Hadârcă. Grigore Vieru sau Axul postumității testamentare
Vlad Ciubucciu. Copilul cel mare al neamului
Tabel cronologic
 
OPERE
Poezie. Proză
Lucrări scrise în colaborare
Publicistică
Grigore Vieru și muzica
Înregistrări audio-video
Grigore Vieru — traducător
Grigore Vieru — alcătuitor
 
REFERINȚE CRITICE
Lucrări generale
Recenzii și articole despre cărți aparte
Versuri dedicate poetului
Interviuri, dialoguri, mese rotunde
 
VLAD CIUBUCCIU
istoric

COPILUL CEL MARE AL NEAMULUI

 
Lați văzut vreodată pe Grigore Vieru?
Lați văzut vreodată — pe stradă, în oraș sau cumva prin sat, ori prin câmp, ori prin crâng? Prin ierburi, prin praf, prin humă... Unde nu ar fi fost?
Ați văzut cum pășește Dumnealui?
Ușurel, ușurel, ușurel. De parcă nici nu calcă pe pământ. De parcă are teamă să atingă pământul.
De o să1 întrebați, va rămâne mirat.
— Cum — altfel?
— Vai — se poate oare altfel?
— Fereascăvă Sfântul!
Și rar cine o să înțeleagă, și rar cine o să creadă, și rar cine o să se dumerească — vorba e de o taină. Sfântă taină strămoșească.
De vină e Domnița.
Ba nu — Domnica.
Dar mai precis, DOMNA.
DOMNA, fata lui LUPAN. Așa scriu condicele bătrâne. Născută cu exact două sute de ani până la apariția pe lume a poetului, trăitoare pe pământ între anii 1735—1825, pe mal de Prut, în Pererâta.
Cum se vede, a fost frumoasă. Cum se vede, a fost înțeleaptă. Bună la suflet a fost.
Frumoasă, înțeleaptă și omenoasă a fost bulgăroaica. De altfel, cum 1ar fi vrăjit pe ANTON vierul, trăitor între anii 1730—1795? De altfel, cum iar fi făcut un băiat — pe DIMITRIE ANTON(ov) sân (1777—1848)?
Frumoasă, înțeleaptă și plină de omenie a fost bulgăroaica. De altfel, cum ar fi vrăjit o lume întreagă?
Și lumea a zis că DIMITRIE e al DOMNOAIEI. Și lumea chiar scria negru pe alb că DIMITRIE e ANTON(ov) sân DOMNOAI.
Chiar și nevasta lui DIMITRIE — CATERINA ILIE(vna) (1792—1860) deveni DOMNOAIE.
Chiar și feciorul lor, IOAN DIMITRIE(v) sân era scris DOMNOAIE (1812—1880). Ce e drept, lumea scriitoare adaugă  acolo, în condică, între paranteze: ON JE I VIER ( El e și VIERU).
Dar, cu anii, și parantezele au fost date uitării.
Și nevasta lui IOAN, ELENA VASILE(vna) (1814—?) deveni și ea DOMNOAIE. Iar feciorul lor? SPIRIDON IOAN(ov) sân DOMNOAIE (1834—?)? Da SIMION SPIRIDON(ov) sân (1847—?)? Așijderea.
Că de abia spre fine de veac, XIX, satul își aminti, în cele din urmă, de un vechi meșteșug al bărbaților acestui neam și le zise după străvechea poreclă, câștigată în sudoarea frunții — VIERU, deja cu literă mare.
Mare vrăjitoare a mai fost și DOMNA ceea. Frumoasă, înțeleaptă, omenoasă și vrednică a fost DOMNA ceea pe care sătenii au pomenito aproape un secol după ce EA coborâse în țărână, se făcuse iarbă.
Acolo, in țărâne coborâți, dorm în tihnă somnul cel de veci și DOMNA cu ANTON VIERUL, și CATERINA cu DIMITRIE, și ELENA cu IOAN, și SPIRIDON, și SIMION.
Acolo, în răcoarea cea de veci, doarme și EUDOCHIA cu PAVEL.
Toți VIERI.
Coborâți în țărână.
Cum atunci să nu pășească GRIGORE ușurelușurel? Cum să nu calce Domnia sa ușurelușurel țărâna? Dacă acolo îi zac strămoșii?!
Și GRIGORE calcă ușurelușurel, chiar și atunci când pășește pe asfalt.
Ușurel, ușurel, ușurel...
Da Domniile voastre?
Cum — pășiți?
Prima dată am dat citirii acest crochiu în birou la mine, la minister.
Biroul 437, etajul IV din Casa Guvernului, unde la geamul larg, luminos, aveam mereu în stânga, în perspectivă, Arca de Triumf și Catedrala din Chișinău. In fața mea se aflau Mihai Cimpoi (cu spatele la geam) și Grigore Vieru.
Mau ascultat cu atenție. La sfârșit, am ridicat capul spre unul, spre altul. Cimpoi tăcea. Vieru — de asemenea.
Ba nu — în ochii lui Vieru apăru un abur rouros, ”acest greier gânditor / Lacrima”:
CI CU INIMA—MPĂRAT
LACRIMA
ACEST DEAL DE SARE GREU
LACRIMA
ACEST CLOPOT, ACEST ZEU
LACRIMA.
Ca să evite situația incomodă, zise întro doară:
— Unui moș de al meu, fratele tatei, îi ziceau în sat DOMNOIU...
Apoi iar tăcere.
Atunci, cu bune intenții, am întrebat:
— Dar — cum o cheamă pe mama mamei Dvs.?
Nu știam pe atunci. Cu toții aveam știre că mama poetului, simbol al maternității universale, a fost EUDOCHIA. De aceea, părea logică întrebarea: dar... Mama mamei, dar... bunica mamei?
— Nu știu..., a răspuns simplu de tot poetul. Și în ochi îi răsări, vicleană, roua neputinței și a necazului.
Intradevăr, nu știa. Că și mama EUDOCHIA, la rândui, nu a avut de unde să știe — la nouă ani rămase orfană.
— Vieru nu știe, dar Dta... de ce nu știi? mă intimidă, pe loc, Cimpoi.
Necazul mă cuprinde deja pe mine. Necazul, dacă nu chiar ambiția: răsfoind puduri grele de documente de arhivă, nu am fost în stare să aflu un lucru atât de elementar — arborele genealogic al poetului pe linie maternă.
Eu căutasem linia Blajinu, Ciutac care, mai în adânc, se varsă, prin străstrăbunicile, în sângele matern al poetului, în neamul DIDÂC.
Am căutat. Cu greu am găsit: mama EUDOCHIEI a avut un frumos nume de al nostru— VASILIȚA.
VASILIȚA lui GRIGORIE, căsătorită cu NICOLAE a lui IOAN DIDÂC din satul Pererâta...
In 1907, la 17 februarie, în cristelnița bisericii din sat a fost botezată fiica VASILIȚEI — EUDOCHIA, de naș avându1 pe TOADER al lui TOADER BLAJINU.
Cartea neamului mamei EUDOCHIA este, deci, următoarea: EUDOCHIA (1907) ¬ VASILIȚA (1890) căsătorită cu NICOLAE DIDÂC (1870), fiu lui IOAN DIDÂC (1852), căsătorit cu PARASCOVIA (1859) a lui CONSTANTIN JALOBA din satul Glinca ¬ PAVEL DIDÂC (1830) ¬ ILIE DIDÂC (1803) căsătorit cu MARIA ¬ GRIGORIE DIDÂC (1774).
Înainte de ai da viață lui GRIGORE, mama EUDOCHIA avu două fete: TECLA (1925) și LUDMILA (1930).
Neamul VIERU (linie paternă), cât și neamul DIDÂC (linie maternă) ne este cunoscut până la generația a șaptea, fiecare.
Toate cele șapte generații au în spate 64 de strămoși.
Documentele istorice curmă aici informația concretă asupra neamului vieresc. Insă, la dorință, îi putem număra: la generația a 13a în spatele poetului Vieru stau 4096 de strămoși!
Dar, să zicem, la generația a 23a?
4 mln. 194.304 de strămoși!
Dar — la generația a 24a?
8 mln. 388.608...
Dacă, în continuare, ne am tot antrena în astfel de exerciții aritmetice, am putea să acoperim Europa și să ajungem până la... Râm.
Dar dacă e să ne oprim la cele patru milioane, noi cei deprinși cu metaforele, cu speculațiile abstracte, putem, în fine, pricepe că neamul lui Gr. Vieru este un neam concret. Este neamul meu dea pururea — și un Vieru mie rudă de sânge. Este neamul nostru dea pururea — și un Vieru ni–e rudă de sânge. Iar când el, poetul, cântă neamul, ne cântă pe noi, un neam concret, neamul său de sânge.
Iar dacă extindem numărătoarea nu numai asupra Europei, ci și asupra altor meridiane, să coborâm la vale, spre Marea Neagră, so trecem, pășind prin mitica Colchidă, mai departe, pe la poalele Caucazului, prin sângerânda Cecenie și mai departe, cu popas pe plaiul anecdoticului MELAN CULIEV — vom înțelege la justa lor valoare filozofică gândurile simple ale lui Gr. Vieru din POEME DIN BĂTRÂNI: ”...întreaga lume devine UN NEAM INTEGRAT în ordinea și cadența cosmică”.
Nici să observăm, precum atât de firesc VIERU — naționalistul devine INTERnaționalist.
Altfel nici nu putea fi!
Insă, nu se știe de ce (însă, știmcum) poetul se pomeni mereu suspectat, mereu ținut în țarcul unei viclene supravegheri ideologice.
Chiar cele 2—3 ore săptămânale în programa de învățământ la literatură li se păreau a fi prea multe.
— Derji ego podalișe!
Această ”ustanovkă” a ccului trebuia onorată de Minister. Am participat personal la această operație. Și nu a observat nimeni un paradox: orele la Vieru, scăzând, au sporit, de facto, până la 5—6 (nivelul acceptat pentru norocoșii” Bucov și Lupan)! Secretul era simplu: includerea la capitolul Vieru a temelor de teorie a literaturii (2—3 ore), timp didactic pe care profesorul îl utiliza, în realitate, la predarea ca atare a creației poetului.
— Derji ego podalișe!
Ca urmare a acestei ”ustanovci”, Abecedarul, variantă cu litere rusești (aa. 1970—1989), (reeditat în fiecare an câte 101% la contingentul de 70—75 mii de elevi din ci. 1), până a ajunge la I ediție, trecu odiseea ideologic-birocratică, ministerială, vreo doi — trei ani!
— Derji ego podalișe!
Mai ușor a trecut deja varianta cu crini latini”, relativ mai ușor. Deși, e știut lucru, I ediție a fost o variantă de ziar, la bunăvoința lui Tudor Țopa, redactorșef la ”Moldova socialistă”.
Alături de ALBINUȚA (dețin procesul verbal al discutării manuscrisului, I variantă, dar am asistat la comedia evaluării cărții de niște boșorogi ”didactici” care trăgeau cu îndrăzneală mesajul inedit al cărții înspre calupul lor tradițional. Apropo, Vieru intitulase inițial cartea cu dulcele ALBINIȚA. ”Aveți în vedere fluturașul verzei?” ”Nu”. Și a scris pe copertă — ALBINUȚA). ABECEDARUL lui Vieru, în frumoasă colaborare cu Spiridon Vangheli și Lică Sainciuc (grafică), care au preluat ștafeta bătrânului Creangă, deveni cartea de căpătâi a neamului, menită pentru lecții de suflet în școală și în familie.
— Derji ego podalișe!
În anul școlar 1994—1995, pe tăcutele, această irepetabilă carte didactică a fost extrasă din școală — prin simpla introducere a... caietului didactic (așazis experimental).
Unul după altul sunt scoase Abecedarele din școală.
Insă în aceeași școală și în sufletul nostru, mereu, rămâne cea mai rezistibilă carte didactică a lui Gr. Vieru — MARELE său ABECEDAR: poezia sa, întreagai creație poetică.
G. Călinescu, relevând caracterul inedit al fenomenului Eminescu în cultura noastră, scria că secole la rând, la acest neam, crescu țeava subțire a crinului, prin care seva seculară alimentă miracolul florii din vârf.
Gr. Vieru, poetul, are și el crinul său — și prin țeava subțire a plantei se strecoară, limpede ca lacrima, seva străbună din rădăcinuțele celor peste 4 mln. de strămoși ce-i stau la spate...
4 mln. de strămoși îi zac în țărâna Patriei. 4 mln. de rădăcini minuscule! Precum capilarele, în corp omenesc, pic cu pic, adună sângele, spre vene, spre artere,—până la aortă, iar aici INIMA să pompeze neobosit lichidul vital, așa, evident, și rădăcinuțele — milioane, din adânc de evuri, se adună spre pivotul plantei, spre trunchiul firav de copăcel genealogic, răsărit deasupra țărânei, — un GRIGORE VIERU.
Și inimai pompează, pompează din adâncuri vigoare, frumusețe, demnitate și dragoste de neam.
El, veșnic Copil, curat și plăpând, EL, COPILUL CEL MARE al neamului.

* El e și VIERU (rus)