|
|
-
VLAD CIUBUCCIU
-
istoric
COPILUL CEL
MARE AL NEAMULUI
-
-
L–ați
văzut vreodată pe Grigore Vieru?
-
L–ați
văzut vreodată — pe stradă, în oraș sau cumva prin sat, ori
prin câmp, ori prin crâng? Prin ierburi, prin praf, prin
humă... Unde nu ar fi fost?
-
Ați văzut cum pășește Dumnealui?
-
Ușurel, ușurel, ușurel. De parcă nici nu
calcă pe pământ. De parcă are teamă să atingă pământul.
-
De o să–1
întrebați, va rămâne mirat.
-
— Cum — altfel?
-
— Vai — se poate oare altfel?
-
— Ferească–vă
Sfântul!
-
Și rar cine o să înțeleagă, și rar cine o să
creadă, și rar cine o să se dumerească — vorba e de o taină.
Sfântă taină strămoșească.
-
De vină e Domnița.
-
Ba nu — Domnica.
-
Dar mai precis, DOMNA.
-
DOMNA, fata lui LUPAN. Așa scriu condicele
bătrâne. Născută cu exact două sute de ani până la apariția
pe lume a poetului, trăitoare pe pământ între anii
1735—1825, pe mal de Prut, în Pererâta.
-
Cum se vede, a fost frumoasă. Cum se vede, a
fost înțeleaptă. Bună la suflet a fost.
-
Frumoasă, înțeleaptă și omenoasă a fost
bulgăroaica. De altfel, cum 1–ar
fi vrăjit pe ANTON vierul, trăitor între anii 1730—1795? De
altfel, cum i–ar
fi făcut un băiat — pe DIMITRIE ANTON(ov) sân (1777—1848)?
-
Frumoasă, înțeleaptă și plină de omenie a
fost bulgăroaica. De altfel, cum ar fi vrăjit o lume
întreagă?
-
Și lumea a zis că DIMITRIE e al DOMNOAIEI. Și
lumea chiar scria negru pe alb că DIMITRIE e ANTON(ov) sân
DOMNOAI.
-
Chiar și nevasta lui DIMITRIE — CATERINA
ILIE(vna) (1792—1860) deveni DOMNOAIE.
-
Chiar și feciorul lor, IOAN DIMITRIE(v) sân
era scris DOMNOAIE (1812—1880). Ce e drept, lumea scriitoare
adaugă acolo, în condică, între paranteze: ON JE I VIER (
El e și VIERU).
-
Dar, cu anii, și parantezele au fost date
uitării.
-
Și nevasta lui IOAN, ELENA VASILE(vna)
(1814—?) deveni și ea DOMNOAIE. Iar feciorul lor? SPIRIDON
IOAN(ov) sân DOMNOAIE (1834—?)? Da SIMION SPIRIDON(ov) sân
(1847—?)? Așijderea.
-
Că de abia spre fine de veac, XIX, satul își
aminti, în cele din urmă, de un vechi meșteșug al bărbaților
acestui neam și le zise după străvechea poreclă, câștigată
în sudoarea frunții — VIERU, deja cu literă mare.
-
Mare vrăjitoare a mai fost și DOMNA
ceea. Frumoasă, înțeleaptă, omenoasă și vrednică a fost
DOMNA ceea pe care sătenii au pomenit–o
aproape un secol după ce EA coborâse în țărână, se făcuse
iarbă.
-
Acolo, in țărâne coborâți, dorm în tihnă
somnul cel de veci și DOMNA cu ANTON VIERUL, și CATERINA cu
DIMITRIE, și ELENA cu IOAN, și SPIRIDON, și SIMION.
-
Acolo, în răcoarea cea de veci, doarme și
EUDOCHIA cu PAVEL.
-
Toți VIERI.
-
Coborâți în țărână.
-
Cum atunci să nu pășească GRIGORE ușurel–ușurel?
Cum să nu calce Domnia sa ușurel–ușurel
țărâna? Dacă acolo îi zac strămoșii?!
-
Și GRIGORE calcă ușurel–ușurel,
chiar și atunci când pășește pe asfalt.
-
Ușurel, ușurel, ușurel...
-
Da Domniile voastre?
-
Cum — pășiți?
-
Prima dată am dat citirii acest crochiu în
birou la mine, la minister.
-
Biroul 437, etajul IV din Casa Guvernului,
unde la geamul larg, luminos, aveam mereu în stânga, în
perspectivă, Arca de Triumf și Catedrala din Chișinău. In
fața mea se aflau Mihai Cimpoi (cu spatele la geam) și
Grigore Vieru.
-
M–au
ascultat cu atenție. La sfârșit, am ridicat capul spre unul,
spre altul. Cimpoi tăcea. Vieru — de asemenea.
-
Ba nu — în ochii lui Vieru apăru un abur
rouros, ”acest greier gânditor / Lacrima”:
-
CI CU INIMA—MPĂRAT
-
LACRIMA
-
ACEST DEAL DE SARE GREU
-
LACRIMA
-
ACEST CLOPOT, ACEST ZEU
-
LACRIMA.
-
Ca să evite situația incomodă, zise într–o
doară:
-
— Unui moș de al meu, fratele tatei, îi
ziceau în sat DOMNOIU...
-
Apoi iar tăcere.
-
Atunci, cu bune intenții, am întrebat:
-
— Dar — cum o cheamă pe mama mamei Dvs.?
-
Nu știam pe atunci. Cu toții aveam știre că
mama poetului, simbol al maternității universale, a fost
EUDOCHIA. De aceea, părea logică întrebarea: dar... Mama
mamei, dar... bunica mamei?
-
— Nu știu..., a răspuns simplu de tot poetul.
Și în ochi îi răsări, vicleană, roua neputinței și a
necazului.
-
Intr–adevăr,
nu știa. Că și mama EUDOCHIA, la rându–i,
nu a avut de unde să știe — la nouă ani rămase orfană.
-
— Vieru nu știe, dar D–ta...
de ce nu știi? mă intimidă, pe loc, Cimpoi.
-
Necazul mă cuprinde deja pe mine. Necazul,
dacă nu chiar ambiția: răsfoind puduri grele de documente de
arhivă, nu am fost în stare să aflu un lucru atât de
elementar — arborele genealogic al poetului pe linie
maternă.
-
Eu căutasem linia Blajinu, Ciutac care, mai
în adânc, se varsă, prin străstrăbunicile, în sângele matern
al poetului, în neamul DIDÂC.
-
Am căutat. Cu greu am găsit: mama EUDOCHIEI a
avut un frumos nume de al nostru— VASILIȚA.
-
VASILIȚA lui GRIGORIE, căsătorită cu NICOLAE
a lui IOAN DIDÂC din satul Pererâta...
-
In 1907, la 17 februarie, în cristelnița
bisericii din sat a fost botezată fiica VASILIȚEI —
EUDOCHIA, de naș avându–1
pe TOADER al lui TOADER BLAJINU.
-
Cartea neamului mamei EUDOCHIA este, deci,
următoarea: EUDOCHIA (1907) ¬ VASILIȚA (1890) căsătorită cu
NICOLAE DIDÂC (1870), fiu lui IOAN DIDÂC (1852), căsătorit
cu PARASCOVIA (1859) a lui CONSTANTIN JALOBA din satul
Glinca ¬ PAVEL DIDÂC (1830) ¬ ILIE DIDÂC (1803) căsătorit cu
MARIA ¬ GRIGORIE DIDÂC (1774).
-
Înainte de a–i
da viață lui GRIGORE, mama EUDOCHIA avu două fete: TECLA
(1925) și LUDMILA (1930).
-
Neamul VIERU (linie paternă), cât și neamul
DIDÂC (linie maternă) ne este cunoscut până la generația a
șaptea, fiecare.
-
Toate cele șapte generații au în spate 64 de
strămoși.
-
Documentele istorice curmă aici informația
concretă asupra neamului vieresc. Insă, la dorință, îi putem
număra: la generația a 13–a
în spatele poetului Vieru stau 4096 de strămoși!
-
Dar, să zicem, la generația a 23–a?
-
4 mln. 194.304 de strămoși!
-
Dar — la generația a 24–a?
-
8 mln. 388.608...
-
Dacă, în continuare, ne–
am tot antrena în astfel de exerciții
aritmetice, am putea să acoperim Europa și să ajungem până
la... Râm.
-
Dar dacă e să ne oprim la cele patru
milioane, noi cei deprinși cu metaforele, cu speculațiile
abstracte, putem, în fine, pricepe că neamul lui Gr. Vieru
este un neam concret. Este neamul meu de–a
pururea — și un Vieru mi–e
rudă de sânge. Este neamul nostru de–a
pururea — și un Vieru ni–e
rudă de sânge. Iar când el, poetul, cântă
neamul, ne cântă pe noi, un neam concret, neamul său de
sânge.
-
Iar dacă extindem numărătoarea nu numai
asupra Europei, ci și asupra altor meridiane, să coborâm la
vale, spre Marea Neagră, s–o
trecem, pășind prin mitica Colchidă, mai departe, pe la
poalele Caucazului, prin sângerânda Cecenie și mai departe,
cu popas pe plaiul anecdoticului MELAN CULIEV — vom înțelege
la justa lor valoare filozofică gândurile simple ale lui Gr.
Vieru din POEME DIN BĂTRÂNI: ”...întreaga lume devine UN
NEAM INTEGRAT în ordinea și cadența cosmică”.
-
Nici să observăm, precum atât de firesc VIERU
— naționalistul devine INTERnaționalist.
-
Altfel nici nu putea fi!
-
Insă, nu se știe de ce (însă, știm–cum)
poetul se pomeni mereu suspectat, mereu ținut în țarcul unei
viclene supravegheri ideologice.
-
Chiar cele 2—3 ore săptămânale în programa de
învățământ la literatură li se păreau a fi prea multe.
-
— Derji ego podalișe!
-
Această ”ustanovkă” a cc–ului
trebuia onorată de Minister. Am participat personal la
această operație. Și nu a observat nimeni un paradox: orele
la Vieru, scăzând, au sporit, de facto, până la 5—6 (nivelul
acceptat pentru
”norocoșii”
Bucov și Lupan)! Secretul era simplu: includerea la
capitolul Vieru a temelor de teorie a literaturii (2—3 ore),
timp didactic pe care profesorul îl utiliza, în realitate,
la predarea ca atare a creației poetului.
-
— Derji ego podalișe!
-
Ca urmare a acestei ”ustanovci”, Abecedarul,
variantă cu litere rusești (aa. 1970—1989), (reeditat în
fiecare an câte 101% la contingentul de 70—75 mii de elevi
din ci. 1), până a ajunge la I ediție, trecu odiseea
ideologic-birocratică, ministerială, vreo doi — trei ani!
-
— Derji ego podalișe!
-
Mai ușor a trecut deja varianta cu
”crini
latini”, relativ mai ușor. Deși, e știut lucru, I ediție a
fost o variantă de ziar, la bunăvoința lui Tudor Țopa,
redactor–șef
la ”Moldova socialistă”.
-
Alături de ALBINUȚA (dețin procesul verbal al
discutării manuscrisului, I variantă, dar am asistat la
comedia evaluării cărții de niște boșorogi ”didactici” care
trăgeau cu îndrăzneală mesajul inedit al cărții înspre
calupul lor tradițional. Apropo, Vieru intitulase inițial
cartea cu dulcele ALBINIȚA. ”Aveți în vedere fluturașul
verzei?” ”Nu”. Și a scris pe copertă — ALBINUȚA). ABECEDARUL
lui Vieru, în frumoasă colaborare cu Spiridon Vangheli și
Lică Sainciuc (grafică), care au preluat ștafeta bătrânului
Creangă, deveni cartea de căpătâi a neamului, menită pentru
lecții de suflet în școală și în familie.
-
— Derji ego podalișe!
-
În anul școlar 1994—1995, pe tăcutele,
această irepetabilă carte didactică a fost extrasă din
școală — prin simpla introducere a... caietului didactic
(așa–zis
experimental).
-
Unul după altul sunt scoase Abecedarele din
școală.
-
Insă în aceeași școală și în sufletul nostru,
mereu, rămâne cea mai rezistibilă carte didactică a lui Gr.
Vieru — MARELE său ABECEDAR: poezia sa, întreaga–i
creație poetică.
-
G. Călinescu, relevând caracterul inedit al
fenomenului Eminescu în cultura noastră, scria că secole la
rând, la acest neam, crescu țeava subțire a crinului, prin
care seva seculară alimentă miracolul florii din vârf.
-
Gr. Vieru, poetul, are și el crinul său — și
prin țeava subțire a plantei se strecoară, limpede ca
lacrima, seva străbună din rădăcinuțele celor peste 4 mln.
de strămoși ce-i stau la spate...
-
4 mln. de strămoși îi zac în țărâna Patriei.
4 mln. de rădăcini minuscule! Precum capilarele, în corp
omenesc, pic cu pic, adună sângele, spre vene, spre
artere,—până la aortă, iar aici INIMA să pompeze neobosit
lichidul vital, așa, evident, și rădăcinuțele — milioane,
din adânc de evuri, se adună spre pivotul plantei, spre
trunchiul firav de copăcel genealogic, răsărit deasupra
țărânei, — un GRIGORE VIERU.
-
Și inima–i
pompează, pompează din adâncuri vigoare, frumusețe,
demnitate și dragoste de neam.
-
El, veșnic Copil, curat și plăpând, EL,
COPILUL CEL MARE al neamului.
|