|
|
-
MIHAI CIMPOI
-
academician, critic și
istoric literar
MOARTE ÎNTRU ADEVĂR
-
În oricare Legământ
există o notă premonitorie, drept care Grigore Vieru pleacă, încoronat
deopotrivă de laurii gloriei ale miilor de cititori recunoscători și de
coroanele de spini ale câtorva obscuri cârtitori, la cele eterne în ziua
de 19 ianuarie 2009. Venea de la Cahul, de la o tradițională
„Închinare la Luceafăr”, când soarta nemiloasă i-a pus în cale o
placă de beton, neinspirat așezată chiar în mijlocul șoselei.
-
Se gândea oare la acest tragic sfârșit când scria
punându-și experiența
dulce-amară a vieții în comprimate apoftegmatice: „Am murit pentru
adevăr și adevărul nu-mi găsește loc pentru îngropăciune” și „Mori la
fel de un glonte viteaz sau de unul laș”?
-
Nu adevărul pentru
care s-a jertfit l-a omorât pe poet, ci neadevărul transformat în glonte
laș. Neadevărul celor pe care i-a supărat adevărul spus de el. Adevărul
despre ființa românească, despre limba română și despre
istoria românilor. Adevăr transpus într-un vers sculptat, plin de
forță și nobleță clasicistă, înfrăgezit deopotrivă cu rouă și auroră
romantică, sentențios și direct, ca un verdict judecătoresc, înmuiat în
milă creștină și în rugă adevărată
adresată Domnului.
-
Făptura lui isusiacă,
trasă de durere, fragilă și tremurândă ca o trestie pascaliană a fost
până la urmă înconjurată de o aură de luptător cu o condiție asumată de
„învins” într-o luptă cu obstacolele, cu ceea ce supără liniștea și
adevărul: „Chiar dacă mor, trebuie să înving, spune într-o altă
însemnare aforistică, chiar dacă nu voi învinge, trebuie să lupt”.
-
E condiția sine qua non
a oricărui poet, e o condiție existențială care îi este dată. În
cazul Basarabiei, e o condiție accentuat-existențială, e condiția
asumării totale, cu jertfire de sine.
-
Conștiința acestei
condiții Grigore Vieru
a transformat-o în program. Într-un modus vivendi, într-un
cod moral, într-o marcă ontologică și deontologică.
-
Ea, această conștiință, îi dictează și formula
mitopo(i)etică ce îi este
cea mai potrivită.
-
Naturalitatea,
arhetipalitatea, recitativitatea rapsodică sunt caracteristicele
esențiale ale
discursului vierean, pătruns de
duh baladesc, adică atât de organic legat de epos. Nu spunea Hegel că în
epos poetul vorbește despre lumea sa ca unul care face parte din ea
și că și noi ne simțim ca la noi acasă, fiindcă aici contemplăm
adevărul, spiritul care trăiește în lumea sa?
-
Cititorul lui Grigore Vieru
– numeros și de toate vârstele – simte această legătură constructurală,
simte că este din lumea din care face parte și poetul și pe care o
exprimă cu desăvârșită sinceritate și cu o afectivitate deosebită.
-
Grigore Vieru murea
înalt prețuit de acești cititori identificați afectiv cu poetul, de
critica de specialitate, de cadrele didactice, de prietenii și colegii
săi ce-l tratau cu deferență; murea hulit de dușmanii săi, măcinați de
invidie sau, în cazul demolatorilor de la Moldova Suverană,
montați de autorități.
„Lenta lui asasinare s-a petrecut sub ochii noștri, notează Adrian
Păunescu, pe ambele maluri ale Prutului. Grigore putea accepta, ca pe o
neagră actualitate, criminalele atacuri ale unor publicații oficiale de
la Chișinău, la adresa lui, considerând că e în natura lucrurilor ca
dușmanii Basarabiei și ai României să fie și dușmani săi. El nu a
încetat o clipă lupta cu viermii presei stacojii care i-au apropiat
moartea prin cruzimea și minciuna lor, acuzându-l că e spion român și
creând în jurul lui o stranie ostilitate, de s-a ajuns să
dea niște nemernici cu
pietre în el, în Chișinăul său”. (Citat apud Grigore Vieru,
Cele mai frumoase poezii, Editura Jurnalul, 2009, p. 5-6).
-
Adrian Păunescu pune
pe cele două talere ale demonstrației sale polemice argumentele
„justificate” ale dușmanilor săi basarabeni și cele „fără justificare”
ale dușmanilor din țară: „Nu voi face aici cazuistică. Nu voi murdări
filele acestei cărți cu nici o nominalizare, deferindu-i pe asasinii lui
Grigore Vieru uitării, nu eternității. Cei care l-au chinuit pe Grigore,
dincolo de Prut, nu au mai puțină vină decât cei ce l-au chinuit
dincoace de Prut, dar măcar aceia aveau o justificare formală, pentru că
Grigore Vieru slujea cultura națională și unitatea națională, nu
gubernii și raioane potrivnice firii și istoriei. Dar pe Vieru îl durea
cu adevărat campania infectă, împotriva sa, a unor bucureșteni uzați și
debusolați care-și închipuie că alții, nu ei, au expirat și nu mai
produc nimic după 1989, în numele unei false modernități. În numele
așa-zisei nevoi de sânge proaspăt s-au demolat statui
de
oameni, s-au
inventat și s-a sacralizat disprețul față de viața și opera unor
apostoli ai neamului românesc. Groaznica placă de beton de care s-a
izbit,
fatal,
mașina în care era Grigore Vieru, când el venea de la Sărbătoarea
Eminescu, aglutinează și finalizează, duce la apogeu toate eforturile
denigratorilor și dușmanilor lui Grigore Vieru de la Chișinău și de la
București.” (Ibidem, p. 7).
-
La această polarizare
axiologică, ce desconsideră
criteriul valoric ca atare și este determinată de factori de natură
extraestetică – politici, „etici” (i se incrimina, bunăoară,
„glorificarea” excesivă a operei și personalității, nesocotirea tinerei
generații, prietenia cu Păunescu etc.), - Grigore Vieru reacționa cu
prompte și vehemente atitudini polemice, acționări în judecată, sesizări
ale securității și autorităților care ruinau în continuare sănătatea sa.
Eforturile sale erau zadarnice, căci apelurile se adresau celor care se
aflau în culisele campaniei și care trăgeau sforile figuranților ieșiți
în scenă. Regizorul nevăzut, președintele republicii Vladimir Voronin,
ce dirija spectacolul „din
spate”, nu răspundea, firește,
plângerilor oficiale. Nu răspundeau nici regizorii secunzi care stăteau
postați în scaunele de șef al securității, procurorului general și
ministrului de interne. (Toate aceste scrisori, apeluri, sesizări,
apărute inițial în Literatura și arta, au fost publicate în
volumul lui Mihai Sultana Vicol Asasinii lui Grigore Vieru,
Editura Princeps Edit, Iași, 2009).
-
Și în timpul vieții
s-a manifestat o duplicitate a receptării operei poetului, pe de o
parte, o popularitate deosebită, datorată și cântecelor scrise pe
versurile lui, adevărate șlagăre, iar, pe de altă parte, lipsa de
atenție și respect din partea unor instituții, a presei și televiziunii.
Anume la acest aspect
paradoxal al receptării se referea criticul Alex. Ștefănescu într-un
articol publicat cu ocazia dispariției sale. „Nu vreau să plâng la
moartea lui. Am plâns de destule ori, copleșit de emoție citindu-i – sau
ascultându-i – versurile și mărturisirile. Vreau însă să deplâng modul
nerespectuos în care societatea românească l-a tratat. Cea mai mare
impolitețe față de el a constituit-o abandonarea de către România a
Basarabiei, lăsarea ei în voia soartei. Dar au fost și alte gesturi de o
grosolănie greu de suportat. Printre ele, acela de a-i ignora poezia,
mii de zile și de a pune în circulație, în exces, timp de o singură zi,
exact ziua morții lui. Noroc că Adrian Păunescu, care întotdeauna a
știut și a și spus (fără să reușească însă să fie auzit) ce înseamnă
Grigore Vieru, a fost prezent ore în șir la Realitatea TV și a corectat
într-o oarecare măsură, cu inteligența lui artistică și cu dramatismul
trăirilor lui, demagogia inerentă a funeraliilor organizate în grabă de
posturile noastre de televiziune.” (Alex. Ștefănescu,
Glorie de o zi,
în România literară, nr. 3/23 ianuarie 2009).
-
Funeraliile poetului au fost cu adevărat funeralii
naționale impunându-se și
ca o Mare Adunare Națională în spiritul celei - istorice - din 27 august
1989 care a declarat independența. S-a dat cifra de 500000 de
participanți, dintre care doar circa 25000 au reușit să se apropie de
sicriul expus în holul Teatrului de Operă. S-au cumpărat în acea zi un
milion de flori cu care a fost presărat drumul care duce de la Teatru la
Cimitirul Central, zis și Armenesc. Era o îmbinare misterioasă, care
alătura – în spiritul chiar al liricii sale – frumusețea cu toate
piscurile ei amețitoare și durerea cu toate profunzimile ei abisale.
Floarea era considerată un simbol al perfecțiunii și al absolutului,
poetul spunând și într-un aforism al său că nu este floare și nici mamă
urâtă. Lacrima i-a generat un întreg complex de reprezentări asociative,
în care găsim și această existențială întrebare „Doamne, cum/ Trebuie să
viețuiesc/ În lacrima ochiului meu/ Ca să birui fiara?”
(Descrierea lacrimei,
dedicată Preafericitului părinte Teoctist) și considerarea limbii române
ca fiind „Limpede ca lacrima”.
-
Pentru a evita orice
incident și îndeosebi o posibilă transformare a ceremoniei funerare
într-un miting anticomunist, a fost constituită o Comisie de Stat
condusă de președintele Parlamentului de atunci Marian Lupu, cu
participarea soției și a fiului Călin care a pus la cale în detalii
scenariul funeraliilor: locul și timpul expunerii sicriului, dirijarea
fluxului de persoane, modul de deplasare la cimitir, stabilirea listei
vorbitorilor, organizarea mesei de pomenire și toate celelalte. Cu toate
acestea, a intervenit și ceva imprevizibil: în clipa când a fost coborât
sicriul în mormânt mulțimea a cântat „Deșteaptă-te române...”.
-
Marea popularitate a
poetului, personalitatea sa piramidală speriau autoritățile, spaimă
pecetluită și pe fața președintelui Comisiei care în finalul mesei de
pomenire și-a făcut semnul crucii și a zis eliberat „Slavă Domnului!”
-
Adrian Păunescu a
dat citire unui vibrant „Iartă-ne Grigore!”: „În cel ce pleacă astăzi,
din strâmba noastră lume, / A lăcrimat o țară și s-a ascuns un neam / Și
eminesciana pereche, râu și ram, / Te știe după nume și-nvață să-l
rezume. // Se află în morminte o
Românie-ntreagă / Și am rămas deasupra, nevrednici, noi, cei vii,
/ Și ne e dat blestemul să nu-i putem găsi / De cât în niște lacrimi
care de ei ne leagă. // S-a-ntunecat pământul și lăcrimează cerul, /
Românii plâng plecarea poetului divin,/
Și semne dinspre case și din morminte vin, / Acum, spre Eminescu a și
pornit Vieru. // Nefericită vremea noroaielor majore, / Din nou
se-așează vama și granița-ntre frați. / Așa că pentru drumul pe care-ai
să-l străbați, / Îți murmurăm adio și iartă-ne Grigore”.
-
Dintre scriitori au
mai vorbit Mihai Cimpoi, Andrei Strâmbeanu și Valeriu Matei. A fost
prezent Theodor
Paleologu,
ministrul culturii din România. Laviniu Enii, funcționar la Ambasada
României la Chișinău,
a dat citire mesajului președintelui Traian Băsescu.
-
În
cele
două „testamente”, rostite cu ocazia decernării titlului Doctor Honoris
Causa la Academia de Științe a Moldovei și împlinirii aniversării a 90-a
de la votarea Actului Unirii Basarabiei cu România, Grigore Vieru își
reitera, cu lux de argumente documentar-științifice, programul său de
Poet al Cetății: „Or, tocmai Limba și religia au ținut vie ființa
noastră națională de-a lungul veacurilor. Gândindu-mă la asta, am uneori
clipe de prăbușire sufletească. Mă ridic însă. Altfel, n-aș mai putea
scrie. Știu că Limba Română nu este la noi altceva decât o candelă
plăpândă. Dar marele Shakespeare zicea: „Nu este destul întuneric în tot
universul ca să stingă lumina unei plăpânde
candele.”
(Testamentele sunt
publicate în vol. Taina care mă apără, opera poetică, Editura
Princeps Edit, Iași, 2008, p. 435-458).
-
Sârma ghimpată care
trece prin fundul grădinii din preajma casei părintești continuă să-i
zgârie inima, dar poetul trăiește cu credința că va cădea; zidul dintre
noi și Lumea română trebuie să cadă chiar azi: „Nu am nici o îndoială că
va cădea în curând. Lacrimi așteaptă la rând, așteaptă la coadă, să
strălucească de bucurie la ochii noștri în acea măreață zi, când vom fi
și noi în rând cu lumea, cu alte cuvinte, în Europa.
Nu poți intra în Europa cu minciuna și
granița în spate. Așa să ne ajute Dumnezeu!” (op. cit., p. 437).
-
Plecarea la cele eterne ale
poetului a produs o așezare în dreapta cumpănă valorică, drept care s-a renunțat la partizanate,
suspiciuni, invidii negre, taxări extraestetice. „Împrejurarea că uneori
s-a apropiat de demagogii naționalismului de stirpe ceaușistă nu-i scade
nici valoarea operei, nici bilanțul vieții, în fața cărora ne descoperim
acum smeriți”, notează Gheorghe Grigurcu. (România literară, nr.
3/23 ianuarie 2009, p. 16).
-
Absolvit de impactul
unor asemenea factori asupra actului evaluativ,
portretul făcut de critic ține cont și
de
imperativele timpului
și de realitățile istorice basarabene care au modelat formula
mitopo(i)etică viereană: „În producția poetică a lui Grigore Vieru
întâlnim doi curenți ce pot fi socotiți antitetici, însă a căror
colaborare a reprezentat o necesitate. Pe de o parte, avem a face cu
o
undă de melancolică, radioasă visare, de
contemplație a lucrurilor „simple”, de tremolată evocare a evenimentelor
de temelie ale existenței, nu în ultimul rând a ființelor dragi,
indisociabile de inimă, precum mama căreia i-a închinat stihuri
antologice. Pe de altă parte, consemnăm atitudinea combativă, postura de
oștean pururi în stare de veghe pentru a-și apăra vatra amenințată.
Asemenea lui Eminescu (ne cerem scuze dacă apropierea poate părea
exagerată), Grigore Vieru a fost nevoit a-și cultiva această dualitate a
scrisului, a amesteca melosul reveriei cu sunetele metalice ale luptei.
Combatant așa cum a fost Octavian Goga sau Aron Cotruș sau Radu Gyr,
bardul de la care ne luăm rămas bun face figura unui trubadur purtând la
brâu un paloș.” (Ibidem).
-
Însuși Grigore Vieru a avut
conștiința acestei predeterminări existențiale a scrisului, a acelui
fatum basarabean de esență mioritică, constructural fatumului
general-românesc, care a dictat punerea în contrapunct a acordurilor
baladești și psalmice și a celor imprecative, sarcastice. Vieru a făcut
figură de adevărat poeta vates prin sacralitate, tonalitate
elevată și intensitate a trăirilor.
-
Volumul Taina care
mă apără, care s-a dovedit a fi cântecul de lebădă al poetului, s-a
pus sub semnul axării pe îmbinarea celor două direcții și a unei
selecții extrem de exigente. Alegerea a căzut pe versurile disciplinate
în chip clasicist, care au concentrare și strălucire de lacrimă,
simbol destinal-cheie.
-
Poetul Daniel Corbu a
fixat memorabil într-o Notă a editorului convingerea că oricine
ia în discuție „cazul” lui Grigore Vieru, va trebui „să pornească nu
doar de la talentul autentic și forța lirică absolut debordante” și „de
la privațiunile spirituale ale tânărului Grigore Vieru”, că,
fiind un poet al resurecției, Grigore Vieru și-a luat în serios și rolul
de tribun și iluminator.
-
Sunt remarcate și alte
dimensiuni esențiale ale operei și personalității sale: cu Vieru poezia
română se întoarce la izvorul curat al gândirii și simțirii poeziei
populare, fiind și de o indiscutabilă modernitate, este un neoromantic
din falanga metafizică a poeziei române, venind pe linia de aur
Eminescu, Bacovia, Magda Isanos, Labiș; sentimentul naturii este
asemănător cu al lui Blaga, concentrarea limbajului se aseamănă cu cea a
lui Bacovia, iar destule sclipiri lingvistice îl apropie de Nichita
Stănescu, e un excelent poet al copilăriei, al resurecției care
recreează lumea; e și un poet al misterului cosmic, al tainei și
„fireștii ordini”, al dimensiunii morale care ordonează.
-
Nota editorului
se încheie cu exprimarea credinței că „între poeții români ai generației
60, Grigore Vieru e un prestigios aflat în prima linie”.
-
Un portret
sentimental-documentar sub formă de „exerciții de admirație” – de
reacții imediate la dispariția poetului, dar și de încercări
foiletonistice de a surprinde esența operei și personalității – îl
constituie antologia lui Daniel Corbu Grigore Vieru în amintirile
contemporanilor (aceeași editură, 2009).
-
Imediatății
atitudinii, de ordin
colegial-amical, i se asociază prospectarea valorică mai adâncă.
Medalionul, „efigia” fulgurantă, executată în câteva linii, de iluminări
emotive, ia adesea chip de microsinteză de concentrare retrospectivă
critică.
-
Însuși antologatorul
utilizează această tehnică de rapidă ștanțare și de portretizare în
creion, referindu-se la fragilitatea dublată de o forță neobișnuită și
de o fermitate a ideilor în social, ceea ce i-a adus titlul de tribun,
la apartenența programului
estetic al
generației poetice ’60, a cărei buzdugan e considerat Nicolae Labiș și
din care fac parte Nichita Stănescu, Ioan Alexandru, Marin Sorescu, Ana
Blandiana, Ion Gheorghe, Adrian Păunescu, Ioanid Romanescu, Cezar
Baltag, la
„întoarcerea la izvorul curat al gândirii
și simțirii populare” conjugată câtuși cu o „izbitoare modernitate” -
observație pe care o găsim și în Nota editorului la volumul
Taina care mă apără.
-
Concluzia e
următoarea: „Grigore Vieru în amintirile
contemporanilor”
este cartea prietenilor lui Grigore Vieru. După ce am dat zvon că
încercăm a alcătui o asemenea carte în
colecția care i-a cuprins deja pe
Eminescu, Creangă, Topârceanu, Lovinescu,
Maiorescu,
Cezar Ivănescu, Nichita Stănescu etc., a trebuit să selectăm pentru doar
500 de pagini. Răsfoind pagini semnate de Alex. Ștefănescu, Eugen
Simion, Mihai Cimpoi, Preafericitul Daniel – Patriarhul Bisericii
Române, Marin Sorescu, Nichita Danilov, Nicolae Dabija, Al. Husar,
Mircea Radu Iacoban, Valeriu Matei, Mihai Sultana Vicol, Ion Hadârcă,
Ion Ungureanu, Ion Beldeanu, Lucian
Vasiliu, Emilian Marcu,
George Vulturescu, Andrei Strâmbeanu, Anatol Codru, Teo Chiriac, Adrian
Păunescu, Gheorghe Grigurcu ș.a., cititorul va avea revelația unui poet
național și popular, oracular – mesianic, dar și a unui personaj
fabulos, ale cărui energii s-au revărsat în șuvoaie, unul din rarii
patrioți ai acestor timpuri, dedicat patriei, neamului, limbii.” (p.
7-8).
-
Respectând conceptul
colecției, volumul conține un compartiment de texte despre poet, unul de
interviuri și răspunsuri la anchete ale revistelor și cel de-al treilea
de iconografie. Nu lipsește, firește, materialul documentar (inedit)
privind procesele intentate de „Moldova Suverană”.
-
Eugen Simion remarcă
faptul că „a înțeles cui se adresează și despre ce să scrie”, că este
„un simbol al Basarabiei”, asumându-și destinul ei. Criticul glosează și
asupra tradiționalismului vierean în cheie polemică: „Eu cred că Grigore
Vieru este un poet adevărat, uneori un poet foarte inspirat, dacă vreți,
pe stil tradiționalist, dar tradiționalismul și modernismul este o
judecată ideologică. Este o judecată de existență nu o judecată de
valoare. Dacă spui unui poet că este un poet
tradiționalist nu înseamnă că este un poet
lipsit de valoare. Trebuie să fim atenți când judecăm poezia basarabeană
și pe Grigore Vieru în special.” (Ibidem, p. 34).
-
Aceeași constatare o face și
Constantin Ciopraga: este o poezie autentică indiferent de
formulă; Grigore Vieru „e un tribun social, în felul lui Octavian Goga
redivivus”.
-
Pathosul identitar
mesianic e considerat de mai mulți semnatari ca o dominantă esențială a
activității și po(i)eticii sale, Traian T.Coșovei referindu-se la
caracterul unitar al discursului său („Grigore Vieru a redefinit o
frăție de sânge și una de cuvinte”),
iar Al. Zub la „speranța
recuperărilor depline, sub steaua opțiunii europene”. Mircea Radu
Iacoban se întreabă, la primirea vestei dispariției sale, unde-s și de
ce tac românii care i-au apreciat jignitoarea etichetă „patriot de
ocazie”, notând că „poezia lui o fi inegală, doar este poezie”. Adrian
Dinu Rachieru scrie, în cheie justițiară, că „mârșăvia de a-i ignora
poezia nu poate fi iertată și se întreabă: „Să fie Grigore Vieru doar un
poet notabil, cum crede „marele canonizator” (N. Manolescu)?
Judecată nedreaptă, așezată în vecinătatea altor reacții, și ele
păcătuind prin inadecvare, străine de realitățile basarabene, de lectura
contextuală a operei vierene, infestate de virusul invidiei, de gelozii
poeticești ori clasamente încropite la cafenea, sub stindardul
narcisismului în grup. Să
fie o întâmplare că în istoria manolesciană nu a încăput nici un
basarabean?” (Ibidem, p. 138).
-
Este, constată
criticul,
un poet-simbol (nominalizat și printre primii zece poeți într-o
anchetă a României literare), în ciuda taxărilor
ca un „poetastru de mâna a șaptea” (Mircea Mihăieș) și ca autor de
„versuri idioate” (Marius Chivu), „Citit în ramă sămănătoristă” (cum
crede Al. Cistelecan) și „condamnat pentru desuetudine”, „Grigore Vieru
– ca poet-rapsod – cultivă de fapt un crez clasicist, gnomic, coborând
în ontologia arhaică,
invitându-ne la obârșii pentru „a prinde” rostirea esențială a
Ființei (copilăria, natura, maternitatea, religiozitatea)” (Ibidem,
p. 142-143).
-
Volumul abundă în
astfel de microcaracterizări valorice, de diagnosticuri critice, pe care
se pot construi vaste exegeze. Cornel
Ungureanu surprinde „recucerirea unui dialog elementar cu lumea
și cu poezia”: „Nimeni nu
a
creat priză
la valorile matriciale ca Grigore Vieru. El regăsește universul rural,
patria într-un timp în care literații se detașează de ea. El regăsește
litera limbii române, alfabetul latin sub semnul renașterii (...).
Succesul lui Vieru vine, ca și al lui Mureșanu sau al lui Alecsandri,
din faptul că are alt discurs
istoric.
El nu mai vine dintr-o colonie și dintr-o subordonare, el trăiește
regăsirea rădăcinilor” (Ibidem, p. 311). O nouă profunzime
poetului-profet îi dă cântecul. Vieru este un luptător de formulă veche,
care unește, în trecerea sa prin lume, Cartea (sfântă, nu-i așa?)
cu Sabia”. Un acord polemic răsună în context odată cu reluarea
observației lui Mircea Diaconu că, după 1989, nu am privit spre Cernăuți
și Chișinău (sau adăugăm: Cluj, Timișoara, Sibiu), ci spre Paris,
eventual, Londra și New York. Criticul conchide: „Reticențele unora
(despre care voi încerca să scriu când vom depăși acest timp al
doliului) țin de voluptățile autodistrugerii” (Ibidem, 312).
-
Atari tușe polemice
conțin semnificația unei evaluări cumpănite, obiective a creației
poetului și situării valorice pe care o merită în larg context literar
și cultural românesc. Nota originală cea mai puternică o aduce
scufundarea sa „amniotică” în arhetipalitate, re-întemeirea poeziei ca
act de rostire esențială a ființei și de re-actualizare a valorilor
matriciale.
La acestea se adaugă conștiința „misiunii sociale” a artei (în sensul
lui Thomas Stearns Eliot: a ține cont de imperativele comunității căreia
aparții, a scrie simplu în limba vorbită de ea și a o apăra).
-
Din secvențele
memorialistice se desprinde un „portret de grup” în care e cuprins
chipul deosebit – isusiac -, sub
semnul asocierii paradoxale a vulnerabilității și fermității: „L-am
întâlnit pe Grigore Vieru în casa lui Marin Sorescu. Era important
pentru că vedeam un poet venit de dincolo, în al doilea rând, el însuși
era un om special. Aș putea spune o natură specială, un om vulnerabil.
Părea foarte vulnerabil, fizic vorbind.
Când i-am citit poezia am văzut că în
această vulnerabilitate se ascundea de fapt un spirit mesianic. Partea
frumoasă a lui și aceea care l-a transformat într-un fel de simbol al
Basarabiei este faptul că el și-a asumat acest destin al lui” (Eugen
Simion,
Ibidem,
p. 33); „Grigore Vieru, un om fragil, de o rară și aleasă delicatețe în
relația cu ceilalți, dar cu principii clare și imperturbabile în social”
(Daniel Corbu, Ibidem, p. 48); „Colocvial, plăpând și arțăgos, cu
o înfățișare isusiască, el scrie pentru a fi liber (spunea într-un
interviu). Universul vierean împacă suferința și bunătatea” (Adrian Dinu
Rachieru (ibidem, p. 139); „Acest mare poet, de o constituție
fizică firavă, mereu încercat de o serie întreagă de neplăceri legate de
sănătatea și de efortul pe care l-a făcut cheltuindu-se pentru
cultivarea și apărarea contemporanilor săi, era, în realitate, dăruit cu
o energie uriașă pe care a oferit-o în întregime pentru frumusețe sau
pentru dreptate și pentru luminarea marii și indestructibilei
familii românești” (Viorel Dinescu, Ibidem, p. 167); „Foarte
fragil fizic, și foarte puternic interior” (Ion Țăranu, Ibidem,
p.187).
-
Numeroase studii și
articole au apărut în numerele speciale ale revistelor Literatura și
arta, Limba română (Chișinău), Dor de Basarabia,
Flacăra lui Păunescu, Jurnalul
național (București),
Clipa (SUA) etc.
-
Studiul preotului
buzoian Mihail Milea (Sava Bogasiu – Grigore
Vieru, Luceafărul de dincolo de Prut al Limbii Române,
Editura Alpha MDN, Buzău,
2009), apărut imediat după moartea poetului,
prezintă o schiță a vieții și activității, o caracterizare generală a
poeziei („Opera lui poetică este apostolică și misionară, în același
timp”), câteva capitole consacrate cultului mamei, limbii române,
iubirii de patrie, „morții întru înviere” și paralelei Mihai Eminescu –
Grigore Vieru. Studiul e
scris într-un stil encomiastic, impunându-se în special prin relevarea
spiritului religios al poeziei vierene: „Sursa poeziei lui Grigore Vieru
este Logosul întrupat în Istorie „la plinirea vremii” (Galateni
4,4). El trăiește plenar taina vieții cosmice și ne împărtășește din
cuvintele „vieții veșnice”. Acest „trăirism organic” ființial,
ontologic, se transformă într-un imn al vieții. Poezia lui Vieru este în
sine o carte a vieții ce curge asemenea unui râu către valea veșniciei”
(p. 20).
-
Cartea lui Mihai
Sultana Vicol, Grigore Vieru, pontiful limbii române (Editura
Princeps Edit, Iași, 2009) ne pune la îndemână mărturii documentare
despre procesele intentate poetului de către „asasinii
morali”.
-
O adevărată
panoramă monografică a activității lui Grigore Vieru ne oferă ediția
specială a revistei Limba Română, nr. 1-4 (163-166), 2009.
Raza
vectoare
a majorității textelor, aparținând
unor importanți oameni de cultură, este recunoașterea valorii
simbolice a personalității lui Vieru: „… Grigore Vieru face parte dintre
acele personalități care apar numai în momente de răscruce ale unei
istorii sau culturi; asemenea oameni devin, fatalmente, simboluri
naționale în cazul nostru. Așadar, e vorba de o apariție care transcende
personalitatea umană trecătoare. O putem numi, fără teama de a greși,
una trimisă de Dumnezeu, cel care n-a vroit ca neamul românesc din
Basarabia să dispară, precum au vrut și au năzuit vreme de aproape două
veacuri cuceritorii de teritorii” (Theodor Codreanu); „Când rostești
numele lui Grigore Vieru înțelegi Limba română” (Petru Ursache); „A
păstra în mod curent prospețimea senzorială a copilăriei, a imprima
cuvântului vibrație și autenticitate, a pune în toate ipostazele o clară
personalitate, iată motive pentru care poezia lui Grigore Vieru, în
total atașantă, înscrie în tabloul literaturii noastre contemporane
valori de cea mai bună calitate” (Constantin Ciopraga); „Prin
traiectoria literară a lui Grigore Vieru reconstituim traiectoria
culturală a lumii românești de dincolo de Prut, față de care s-a
prezentat mereu ca un exponent (…). Grigore Vieru vrea să fie doar un
exponent, purtător de lacrimă colectivă, dar locul lui în literele
române rămâne bine individualizat, odată cu al întregii lui generații.
Sentimentele stârnite de această
carieră misionară sunt
dovada autenticității ei” (Mihai Ungheanu).
-
Un eveniment cu deosebită
semnificație comemorativă a fost Festivalul Internațional de Poezie
„Grigore Vieru”, desfășurat în organizarea Editurii Princeps Edit și a
Uniunii Scriitorilor din Moldova sub egida primăriilor orașelor Chișinău
și Iași (primari: Dorin Chirtoacă și Gheorghe Nichita) în zilele de 9-12
octombrie 2009 în cele două localități. Preludat de un concurs al
tinerilor poeți needitați, Festivalul a înscris în program diverse
acțiuni (lansări de cărți semnate de poet și despre poet; simpozionul
„Grigore Vieru, poet al spațiului românesc”, la care au participat 40 de
poeți și traducători din România și Ucraina, personalități culturale din
R.Moldova, spectacole literare și muzicale, acordarea numelui poetului
unei străzi la Iași, expoziții de carte, foto și grafică, decernarea
premiilor unor poeți, critici, interpreți, traducători ș.a.).
-
Toate aceste cărți, numere
speciale ale revistelor, spectacole de muzică și poezie, seri de
evocare, organizate în întreg spațiul românesc, au adus trăsături
coronare „statuii” poetului care, prin valoarea operei și impactul
deosebit asupra conștiinței românilor de pe ambele maluri ale Prutului,
s-a impus ca un adevărat poet național al contemporaneității noastre
tensionate. Sintagma va stârni, indiscutabil, dezaprobare și supărare;
ea denumește, însă o realitate.
-
Poezia lui Grigore Vieru,
atât de gustată de contemporani, intră de acum înainte, în lupta cu
Timpul, judecătorul valoric suprem.
-
Nimeni nu poate
contesta partea cea mai valoroasă a operei sale, jertfelnica dăruire
neamului și limbii române, transformată în crez; după
cum
spune și un aforism din Mișcare în infinit:
„Cinstește și apără legea neamului tău, la fel limba seminției în care
ai fost zidit, și Domnul va înmulți viața ta, iar numele tău va fi
înnoit și după moarte”.
|