|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Mihail Dolgan LIRICA LUI
VASILE ROMANCIUC
Dacă ar fi să-l încadrăm pe Vasile Romanciuc
într-o orientare artistico-stilistică palpabilă, bine
determinată a poeziei contemporane din Moldova, el s-ar înscrie cât se poate
de organic în albia liricii de factură tradițional-folclorică, profund simplă
și cantabilă, profund firească și sinceră. Această
direcție poetică a fost și continuă să fie la noi cea mai viguroasă și mai reprezentativă, cu realizări estetice
incontestabile și cu cel mai viu
ecou în inima cititorului. E vorba de
lirica unor proeminente individualități creatoare — în diverse perioade de timp — cum sunt Nicolai Costenco, Liviu
Deleanu, Petru Zadnipru,
Grigore Vieru, Dumitru Matcovschi
ș.a. Spre deosebire de alți slujitori ai muzei, care își
găsesc mai cu greu propriul mod de a exista în
poezie,
Vasile
Romanciuc a avut norocul să dea de
„vâna de aur" a
eului său artistic în chiar prima
plachetă de versuri, „Genealogie" (1974), a avut norocul să-și descopere de la bun început formula lirică particulară, inconfundabilă. Principiul
fundamental al acestei formule constă în faptul de a exprima atât cât simte
și de a simți atât cât exprimă. Echilibrul aproape perfect între puterea de gândire și simțire, pe de o parte, și puterea de exprimare — prin
discurs liric și sugestie metaforică, pe de altă
parte, reprezintă particularitatea definitorie a materiei poetice în discuție.
Împrumutând poetica folclorică cu
bogatele-i tipuri de formule și tiparuri, ritmuri și tonalități, definiții metaforice și repetiții stilistice (anaforă, epiforă,
refren etc.), Vasile Romanciuc,
ca și confrații săi nominalizați mai sus, a împrumutat concomitent și etosul popular, cu întregul ansamblu de pravile de omenie și bunătate,
de bine și frumos, de cumsecădenie în
comportament și în rostirea adevărurilor, și într-un caz, și în altul,
explorându-le în mod creator, cu toată puterea de transfigurare și individualizare lirică de care dispune. Așa se
face că la el limpezimea de cleștar a imaginilor și modestia metaforică nu numai că se conjugă în mod
firesc cu noblețea și curățenia
morală a gândurilor și sentimentelor evocate, ci se și condiționează reciproc, emfaza și „baterea cu pumnul în
piept" fiindu-i cu totul străine. (Chiar și atunci când a scris cunoscutele piese lirice
„Conștiința națională" și „Marii bărbați", poetul n-a recurs la modalitățile
nominalizate).
Vasile Romanciuc este, înainte de toate, un poet
al eticului cumpătat în înțelesul larg al cuvântului, întreaga lui creație
de până acum înmănuncheată în volumele reprezentative „Citirea proverbelor"
(1979), „Din tată-n fiu" (1987), „Ce am pe suflet" (1988), „Note de
provincial" (1991), înfățișându-se ca o pledoarie
lucidă — pe calea imaginii poetice —
pentru omenie și demnitate, pentru statornicie și bunătate. Aceasta se întâmplă nu numai atunci când autorul citește
într-un mod nou, intuind semnificații nebănuite, înțeleptele și sugestivele proverbe ale
poporului nostru, ci și atunci când în zona lirismului
său intră teme și motive de altă natură, cum ar fi: frământările și
neliniștile contemporanului, deziluziile și suferințele lui, creația și
continuitatea generațiilor, răspunderea și rosturile trecerii prin timp a omului, graiul și adevărul, dragostea și
timpul.
Concis și dens, sugestiv și gnomic, versul lui Romanciuc
posedă rara capacitate de a deștepta
conștiințele, de a le stimula în scopul unei continue depășiri, de a le
ozoniza moralicește și esteticește. Pentru a-și
păstra intactă integritatea spirituală, omul, în orice condiții ar nimeri, trebuie să acționeze omenește —
iată unul din principiile fundamentale ale
statutului etico-civic al poetului. E și firesc ca el să se lase
profund îndurerat și îngrijorat de mutilările sufletești ale aproapelui, de înstrăinarea acestuia de propria-i esență, de
drama omului modern. Din cele mai simple și la îndemâna tuturora unelte și atribute folclorice
Vasile
Romanciuc nu arareori știe să izvodească adevărate bijuterii lirice, cum ar fi
aceasta bunăoară: „Busuioc la naștere, /
Busuioc la moarte, / Floare de tristețe, / Floare de noroc, / Viața noastră
toată, / Doamne, cum încape / între două fire / Mici de busuioc" ("Busuioc"). Sau iată un alt exemplu: „O regină de
furnice / vede soarele și zice: / — Cum e
oare / să fii soare? / — Nu sunt soare / cum îți pare, / Maiestate, /
sunt un mire, / condamnat la nemurire. / Ispășesc pentru
iubire" ("Veșnicul mire"). Primul exemplu parcă este frate de sânge cu celebrul
catren antitetic al lui Petru Zadnipru:
„Moldovenii când se strâng / Și-n petreceri se avântă, / La un colț de
masă plâng, / La alt colț de masă cântă". Deși lucrează în cheie tradițională și nu se lasă atras
de sirenele modelor poetice de avangardă, cu
verbozitatea și patetismul lor glacial, Vasile Romanciuc
este însă modern prin sensibilitate și
viziune, prin modul de creare a unui lirism paradoxal obținut prin intermediul unor poante de efect (atât în planul noutății,
cât și în planul revelației). În genere, în
poetica autorului poanta lirică (deseori polemică) joacă un rol dintre cele
mai importante, ea impunându-se nu numai prin funcția-i compozițională, ci, în primul rând, și prin capacitatea ei de a concentra
și „descărca" întregul potențial
ideatico-emotiv al bucății respective. De felul cum e intuit, „pregătit" și exprimat finalul poetic depinde în mare măsură
ponderea semnificației estetice a poeziei,
reușita ei în genere. Încă Bogdan Petriceicu Hasdeu
observa în legătură cu aceasta:
„... Farmecul finalului poetic e generalmente atât de puternic, încât adeseori el răscumpără neperfecțiunile unei poezii întregi... Un final greșit,
rece, slab, aruncă înapoi o neagră umbră asupra versurilor precedente, fie ele oricât de excelente" ("Mișcarea
literelor în Est").
Vasile
Romanciuc cunoaște intuitiv aceste
adevăruri, pentru că în majoritatea cazurilor poeziile lui se caracterizează prin poante ingenioase, suculente,
revelatorii. Exemplificăm: „Ce cucerește
un cântec / o-ntreagă armată / nu cucerește „
("Răsai, soare"); „... Soarele trece pe cer / în văzul întregii lumi /
fără a-și ascunde / petele" ("Concluzie"); „... După
război, pe câmp, / întâia brazdă / c-o panglică de doliu semăna..." ("Tata"); „În clipa de tristețe și de
singurătate / și piatra de pe suflet mi-ajunge de-o
cetate..."; „Să-ți fie atât de drag cuvântul, / încât atunci când
îl rostești, / să crezi că însuși Eminescu / ascultă
ce și cum vorbești..." ("De parcă te ascultă Eminescu"). Deseori poantele lirice ale poetului îmbracă forma
aforismului și se „clădesc" pe asociații
disonante sau chiar paradoxale, pe inversarea lucrurilor, pe
esențializarea aparențelor, pe jocul de cuvinte. Ca în aceste cazuri: „S-ar vrea
măcar pe-o clipă făptură omenească? / El are două fețe
— ce-i trebuie și mască?". ("L-ați văzut pe Ianus?"); „Câinele / care se ridică mereu / în
două labe / e un câine care se înjosește".
("Câinele"); „Visez un suflet fierbinte / gândind la rece. /
Visez aerul dulce / dintre floare și-albină". ("Visez niște
zile"); „... Fața împărăției / supușii o fac, / nu-mpăratul". ("Cronica domniilor infirme"); „Dreptatea
/ la fundul mării / umblă cu submarinul". ("Din vorbe dulci
adesea..."); „Pasteluri / nu mai scriem de mult — /
prescriem pastile". ("E supărată natura pe noi?"). O altă trăsătură definitorie a modului poetic al lui
Vasile
Romanciuc este folosirea pe scară largă a paradoxului, îndeosebi a metaforei și
simbolului paradoxal. Întemeiată pe
contraste și antinomii, pe întorlocarea de cuvinte oximoronice,
pe contopirea extremelor, gândirea paradoxală a liricului de azi e dictată,
în primul rând, de natura
contradictorie a realităților vieții, de dialectica în continuă destrămare a condiției omului contemporan, de necesitatea
de a privi la obișnuitul lumii dintr-o neobișnuită perspectivă. Căci
paradoxul este un instrument eficace de dezvăluire nu atât a adevărurilor banale, pe care nimeni nu le
neagă, cât a acelui adevăr dialectic ascuns
pentru care afirmația inversă reprezintă de asemenea un profund adevăr. În acest plan putem afirma că lirica lui Romanciuc, deși cultivă o formulă tradițională, este animată de un viu suflu
modern. „Totul este inversul totului" — decreta Nichita Stănescu. Acest principiu
paradoxal nu este străin nici pentru Vasile Romanciuc, care, de altfel, îi și închină o poezie marelui poet român. Faptul
se observă nu numai atunci când e vorba
de anumite situații poetice: „Azi nu se poartă măștile / pe
față. / Azi / fețele / se poartă / pe măști". ("Masca");
„Tristă-s; / mă ține frumoasă și înflorită / Ceea ce usucă omul —
/ schimbarea de pământ / la rădăcină".
("Elegia florii din glastră"), ci și atunci când definește
metaforic realități dintre cele mai dragi sufletului: „Moldova noastră,
/ copii, / cât o lacrimă este. / Cât o lacrimă / plânsă de Făt-Frumos / în cea mai frumoasă / poveste".
("Eterna iubire"), spicul
de grâu „e regele ce nu se sfiește / Supușilor
să li se închine". ("Spicul de grâu e rege..."), marea e „locul în care creierul pământului e
dezgolit". ("Marea"), iubirea — „Stăpâna lumii" este „auzul lui Beethoven" și „vederea lui Homer",
ea „apără omenia lumii"
„Cu oastea sa de trandafiri", iar iubirea de țară este
„cântec născându-și / inima care îl cântă", este „pasăre
cu aripa țesând / cerul / în care zboară". ("Iubirea de țară"). Nu mai pomenim de
paradoxurile și oximoroanele propriu-zise: „Suntem
un fel de pești tereștri", „echilibru dezechilibrat",
„veșnicul mire",
„duminica e zi de lucru-n grai", „iubirea — / irezolvabilă ecuație / cu-n cunoscut și-o cunoscută". Nu vom spune adevărul până la capăt dacă nu vom observa
că uneori enunțurile glaciale și surplusul
de luciditate subțiază mult lirismul unor bucăți, iar descifrarea fără efort a „mecanismului" poetic al autorului poate lăsa
impresia de facilitate și chiar de insatisfacție
(mai ales în cazurile când poanta e „forțată" sau când
„corpul" poeziei este abia
„schițat").
În rest, Vasile Romanciuc este un poet sensibil
și inteligent, un liric autentic care practică o
sinceritate cuceritoare în stare să pună în mișcare cele mai adânci straturi ale ființei și ființării noastre. |