SUMAR

STAS SR ISO 9 TRANSLITERAȚIA CARACTERELOR CHIRILICE SLAVE ÎN CARACTERE LATINE

MIHAI CIMPOI. POETUL ȘI TIMPUL FĂRĂ NUME 

ION CIOCANU. O INIMĂ CE RÂDE ȘI PLÂNGE ÎN CUVINTE

ION HADÂRCĂ. POEZIA LUI VASILE ROMANCIUC SAU RE-CITIRI ONIRICE PE RUNE ANCESTRALE 

MIHAI DOLGAN. LIRICA LUI VASILE ROMANCIUC 

ION ROȘIORU. MARELE PUSTIU INVIZIBIL

ARCADIE SUCEVEANU. MIMOZA ȘI OȚELUL DE DAMASC

 

TABEL CRONOLOGIC

 

OPERA

POEZIE

În volume aparte

În culegeri și publicații periodice

PUBLICISTICĂ

TEXTE PENTRU CÂNTECE

 

VASILE ROMANCIUC — TRADUCĂTOR

 

VASILE ROMANCIUC — ALCĂTUITOR

 

REFERINȚE CRITICE

Recenzii

Dedicații

Bibliografii

 

DIN FONOTECA COMPANIEI PUBLICE "TELERADIO-MOLDOVA"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Mihail   Dolgan

LIRICA LUI VASILE ROMANCIUC

Dacă ar fi să-l încadrăm pe Vasile Romanciuc într-o orientare artistico-stilistică palpabilă, bine determinată a poeziei contemporane din Moldova, el s-ar înscrie cât se poate de organic în albia liricii de factură tradițional-folclorică, profund simplă și cantabilă, profund firească și sinceră. Această direcție poetică a fost și continuă să fie la noi cea mai viguroasă și mai reprezentativă, cu realizări estetice incontestabile și cu cel mai viu ecou în inima cititorului. E vorba de lirica unor proeminente individualități creatoare — în diverse perioade de timp — cum sunt Nicolai Costenco, Liviu Deleanu, Petru Zadnipru, Grigore Vieru, Dumitru Matcovschi ș.a.

Spre deosebire de alți slujitori ai muzei, care își găsesc mai cu greu propriul mod de a exista în poezie, Vasile Romanciuc a avut norocul să dea de „vâna de aur" a eului său artistic în chiar prima plachetă de versuri, „Genealogie" (1974), a avut norocul să-și descopere de la bun început formula lirică particulară, inconfundabilă. Principiul fundamental al acestei formule constă în faptul de a exprima atât cât simte și de a simți atât cât exprimă. Echilibrul aproape perfect între puterea de gândire și simțire, pe de o parte, și puterea de exprimare — prin discurs liric și sugestie metaforică, pe de altă parte, reprezintă particularitatea definitorie a materiei poetice în discuție.

Împrumutând poetica folclorică cu bogatele-i tipuri de formule și tiparuri, ritmuri și tonalități, definiții metaforice și repetiții stilistice (anaforă, epiforă, refren etc.), Vasile Romanciuc, ca și confrații săi nominalizați mai sus, a împrumutat concomitent și etosul popular, cu întregul ansamblu de pravile de omenie și bunătate, de bine și frumos, de cumsecădenie în comportament și în rostirea adevărurilor, și într-un caz, și în altul, explorându-le în mod creator, cu toată puterea de transfigurare și individualizare lirică de care dispune. Așa se face că la el limpezimea de cleștar a imaginilor și modestia metaforică nu numai că se conjugă în mod firesc cu noblețea și curățenia morală a gândurilor și sentimentelor evocate, ci se și condiționează reciproc, emfaza și „baterea cu pumnul în piept" fiindu-i cu totul străine. (Chiar și atunci când a scris cunoscutele piese lirice „Conștiința națională" și „Marii bărbați", poetul n-a recurs la modalitățile nominalizate).

Vasile Romanciuc este, înainte de toate, un poet al eticului cumpătat în înțelesul larg al cuvântului, întreaga lui creație de până acum înmănuncheată în volumele reprezentative „Citirea proverbelor" (1979), „Din tată-n fiu" (1987), „Ce am pe suflet" (1988), „Note de provincial" (1991), înfățișându-se ca o pledoarie lucidă — pe calea imaginii poetice — pentru omenie și demnitate, pentru statornicie și bunătate. Aceasta se întâmplă nu numai atunci când autorul citește într-un mod nou, intuind semnificații nebănuite, înțeleptele și sugestivele proverbe ale poporului nostru, ci și atunci când în zona lirismului său intră teme și motive de altă natură, cum ar fi: frământările și neliniștile contemporanului, deziluziile și suferințele lui, creația și continuitatea generațiilor, răspunderea și rosturile trecerii prin timp a omului, graiul și adevărul, dragostea și timpul.

Concis și dens, sugestiv și gnomic, versul lui Romanciuc posedă rara capacitate de a deștepta conștiințele, de a le stimula în scopul unei continue depășiri, de a le ozoniza moralicește și esteticește. Pentru a-și păstra intactă integritatea spirituală, omul, în orice condiții ar nimeri, trebuie să acționeze omenește — iată unul din principiile fundamentale ale statutului etico-civic al poetului. E și firesc ca el să se lase profund îndurerat și îngrijorat de mutilările sufletești ale aproapelui, de înstrăinarea acestuia de propria-i esență, de drama omului modern.

Din cele mai simple și la îndemâna tuturora unelte și atribute folclorice Vasile Romanciuc nu arareori știe să izvodească adevărate bijuterii lirice, cum ar fi aceasta bunăoară: „Busuioc la naștere, / Busuioc la moarte, / Floare de tristețe, / Floare de noroc, / Viața noastră  toată, / Doamne, cum încape / între două fire / Mici de busuioc" ("Busuioc"). Sau iată un alt exemplu: „O regină de furnice / vede soarele și zice: / — Cum e oare / să fii soare? / — Nu sunt soare / cum îți pare, / Maiestate, / sunt un mire, / condamnat la nemurire. / Ispășesc pentru iubire" ("Veșnicul mire").

Primul exemplu parcă este frate de sânge cu celebrul catren antitetic al lui Petru Zadnipru: „Moldovenii când se strâng / Și-n petreceri se avântă, / La un colț de masă plâng, / La alt colț de masă cântă".

Deși lucrează în cheie tradițională și nu se lasă atras de sirenele modelor poetice de avangardă, cu verbozitatea și patetismul lor glacial, Vasile Romanciuc este însă modern prin sensibilitate și viziune, prin modul de creare a unui lirism paradoxal obținut prin intermediul unor poante de efect (atât în planul noutății, cât și în planul revelației). În genere, în poetica autorului poanta lirică (deseori polemică) joacă un rol dintre cele mai importante, ea impunându-se nu numai prin funcția-i compozițională, ci, în primul rând, și prin capacitatea ei de a concentra și „descărca" întregul potențial ideatico-emotiv al bucății respective. De felul cum e intuit, „pregătit" și exprimat finalul poetic depinde în mare măsură ponderea semnificației estetice a poeziei, reușita ei în genere.

Încă Bogdan Petriceicu Hasdeu observa în legătură cu aceasta:

         „... Farmecul finalului poetic e generalmente atât de puternic, încât adeseori el răscumpără neperfecțiunile unei poezii întregi... Un final greșit, rece, slab, aruncă înapoi o neagră umbră asupra versurilor precedente, fie ele oricât de excelente" ("Mișcarea literelor în Est").

Vasile Romanciuc cunoaște intuitiv aceste adevăruri, pentru că în majoritatea cazurilor poeziile lui se caracterizează prin poante ingenioase, suculente, revelatorii. Exemplificăm: „Ce cucerește un cântec / o-ntreagă armată / nu cucerește „ ("Răsai, soare"); „... Soarele trece pe cer / în văzul întregii lumi / fără a-și ascunde / petele" ("Concluzie"); „... După război, pe câmp, / întâia brazdă / c-o panglică de doliu semăna..." ("Tata"); „În clipa de tristețe și de singurătate / și piatra de pe suflet mi-ajunge de-o cetate..."; „Să-ți fie atât de drag cuvântul, / încât atunci când  îl rostești, / să crezi că însuși Eminescu / ascultă ce și cum vorbești..." ("De parcă te ascultă Eminescu"). Deseori poantele lirice ale poetului îmbracă forma aforismului și se „clădesc" pe asociații disonante sau chiar paradoxale, pe inversarea lucrurilor, pe esențializarea aparențelor, pe jocul de cuvinte. Ca în aceste cazuri: „S-ar vrea măcar pe-o clipă făptură omenească? / El are două fețe — ce-i trebuie și mască?". ("L-ați văzut pe Ianus?"); „Câinele / care se ridică mereu / în două labe / e un câine care se înjosește". ("Câinele"); „Visez un suflet fierbinte / gândind la rece. / Visez aerul dulce / dintre floare și-albină". ("Visez niște zile"); „... Fața împărăției / supușii o fac, / nu-mpăratul". ("Cronica domniilor infirme"); „Dreptatea / la fundul mării / umblă cu submarinul". ("Din vorbe dulci adesea..."); „Pasteluri / nu mai scriem de mult — / prescriem pastile". ("E supărată natura pe noi?").

O altă trăsătură definitorie a modului poetic al lui Vasile Romanciuc este folosirea pe scară largă a paradoxului, îndeosebi a metaforei și simbolului paradoxal. Întemeiată pe contraste și antinomii, pe întorlocarea de cuvinte oximoronice, pe contopirea extremelor, gândirea paradoxală a liricului de azi e dictată, în primul rând, de natura contradictorie a realităților vieții, de dialectica în continuă destrămare a condiției omului contemporan, de necesitatea de a privi la obișnuitul lumii dintr-o neobișnuită perspectivă. Căci paradoxul este un instrument eficace de dezvăluire nu atât a adevărurilor banale, pe care nimeni nu le neagă, cât a acelui adevăr dialectic ascuns pentru care afirmația inversă reprezintă de asemenea un profund adevăr. În acest plan putem afirma că lirica lui Romanciuc, deși cultivă o formulă tradițională, este animată de un viu suflu modern. „Totul este inversul totului" — decreta Nichita Stănescu. Acest principiu paradoxal nu este străin nici pentru Vasile Romanciuc, care, de altfel, îi și închină o poezie marelui poet român. Faptul se observă nu numai atunci când e vorba de anumite situații poetice: „Azi nu se poartă măștile / pe față. / Azi / fețele / se poartă / pe măști". ("Masca"); „Tristă-s; / mă ține frumoasă și înflorită / Ceea ce usucă omul — / schimbarea de pământ / la rădăcină". ("Elegia florii din glastră"), ci și atunci când definește metaforic realități dintre cele mai dragi sufletului: „Moldova noastră, / copii, / cât o lacrimă este. / Cât o lacrimă / plânsă de Făt-Frumos / în cea mai frumoasă / poveste". ("Eterna iubire"), spicul de grâu „e regele ce nu se sfiește / Supușilor să li se închine". ("Spicul de grâu e rege..."), marea e „locul în care creierul pământului e dezgolit". ("Marea"), iubirea — „Stăpâna lumii" este „auzul lui Beethoven" și „vederea lui Homer", ea „apără omenia lumii" „Cu oastea sa de trandafiri", iar iubirea de țară este „cântec născându-și / inima care îl cântă", este „pasăre cu aripa țesând / cerul / în care zboară". ("Iubirea de țară"). Nu mai pomenim de paradoxurile și oximoroanele propriu-zise: „Suntem un fel de pești tereștri", „echilibru dezechilibrat", „veșnicul mire", „duminica e zi de lucru-n grai", „iubirea — / irezolvabilă ecuație / cu-n cunoscut și-o cunoscută".

Nu vom spune adevărul până la capăt dacă nu vom observa că uneori enunțurile glaciale și surplusul de luciditate subțiază mult lirismul unor bucăți, iar descifrarea fără efort a „mecanismului" poetic al autorului poate lăsa impresia de facilitate și chiar de insatisfacție (mai ales în cazurile când poanta e „forțată" sau când „corpul" poeziei este abia „schițat").

În rest, Vasile Romanciuc este un poet sensibil și inteligent, un liric autentic care practică o sinceritate cuceritoare în stare să pună în mișcare cele mai adânci straturi ale ființei și ființării noastre.