|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Ion Ciocanu O INIMĂ CE
RÂDE ȘI PLÂNGE ÎN CUVINTE
În simplitatea ei
cristalină, poezia lui Vasile Romanciuc tăinuiește
acea complexitate minimă, care constituie arta
însăși. E, altfel zis, complexitatea necesară și inerentă, inevitabilă. Țărănia neafișată,
dar totuși permanentă, de tip Zadnipru, nu coboară nicăieri — în cărțile poetului — la constatarea
banală a unor stări de lucruri sau de suflet
la fel de banale. S-ar putea spune și altfel: Romanciuc
lucrează permanent în direcția descoperirii elementului
metaforic, simbolic, sugestiv al faptului sau al
stării sufletești evocate, grație unui asemenea statut de creator fiind un scriitor simplu în aparență și complex în esență. Adică ce complex,
când poezia „Salcâmul", cu care se
deschidea cartea „Ce am pe suflet" (1988), preamărește
multpreafrumosul și harnicul copac al meleagului nostru în cuvinte simple ca și obiectul atenției autorului: „Salcâmule-mpărate, / Pe strămoșeasca
vale, / Mă-nchin de sănătate / Luminăției
tale...". Pare că salcâmul însuși s-ar intimida în prezența unor cuvinte și expresii neologice sau pretențios metaforice. Chiar în
strofa celei mai mari concentrări a sensului etic: „Cinstită
ți-i lucrarea / În osul rădăcinii. / Pentru
prieteni — floarea / Și pentru dușmani — spinii" —
scriitorul nu-și tăinuiește simplitatea
înnăscută, ci mai degrabă și-o subliniază prin pronunția țărănească (dușmani, cu accent pe u). În mod
similar procedează dumnealui când își divulgă atitudinea față de
propria sa „lucrare": „Pe frunțile trudite / De rouă-ți
scuturi ramul. / Fii sănătos, mărite, / Și
să-ți trăiască neamul". Nimic strigat, exagerat sau tăinuit cu tot dinadinsul.
Vasile Romanciuc este unul dintre puținii poeți de la noi, care continuă să cultive o lirică
tihnită, liniștită, calmă. În acest sens, el se
deosebește și de Grigore Vieru, și de Leonida Lari,
și de Nicolae Dabija cel din
„Recital de poezii la o casă de copii". Am susține că-și rămâne fidel sie, debutantului din placheta „Genealogie" (1974), dacă
în chiar ultimul timp n-am fi înregistrat —
și la dumnealui — simptome ale angajării
publicistico-retorice impulsionate,
bineînțeles, de cele mai bune intenții.
Oricum, mai mult pe șoptite, Vasile Romanciuc
ne-a făcut să pricepem că
salcâmul — obișnuitul sau chiar banalul de
totdeauna salcâm
— este o expresie
metaforică a demnității și o sugestie lirică
de mare încărcătură
ideatică a existenței întemeiate pe principii
etice sănătoase,
dominate de
cinste și conștiente de necesitatea atitudinii adecvate față de prieteni și, pe de altă parte, față de
dușmani.
Cititorul devotat literaturii noastre a putut constata
caracterul cu totul specific al modului de a exista
artistic al lui Vasile Romanciuc mai cu seamă în
cartea „Citirea proverbelor" (1979).
Ingeniozitatea literară, îndrăzneala gestului însuși de a citi adânc personal proverbele neamului nostru și, drept consecință,
efectul neașteptat de puternic asupra cititorului
— toate s-au vădit cu prisosință în cartea numită. „Necinstea supără izvorul / Și el se-ntoarce înapoi",
„Zadarnic aștepți grâu să crească / Dacă n-a
fost de grâu sămânța", „Din viață nu poți șterge niciun rând / Ca de pe-o foaie scrisă cu creionul" sunt doar câteva exemple adeveritoare
creativității specifice și intense în cadrul
viziunii noi a poetului asupra unor adevăruri milenare. Știm cu toții că-i grea piatra de pe suflet, dar numai Poetul a spus
— simplu și adânc, nemeșteșugit și,
totodată, atât de frumos — că „în clipa de tristețe și de singurătate
/ Și piatra de pe suflet mi-ajunge de-o cetate...".
Vasile Romanciuc pune preț deosebit pe cinste
și pe demnitate și stigmatizează abaterea de la
buna-cuviință, pentru fiecare adevăr al inimii sale găsind expresie plastică
de o simplitate cuceritoare trecând pe neprins de veste în comunicare
metaforică sugestivă. Șoapta lui poetică parcă nici n-ar fi în stare să
provoace nemulțumirea și cu atât mai mult dușmănia din
partea vreunui gânditor de altă natură decât poetul și
cititorii care l-au îndrăgit. Or, nu este așa, mai exact — n-a fost așa, de vreme ce poezia dumnealui tăinuiește la tot pasul un spirit
polemic ori chiar rebel, în măsură să irite
spiritele refractare gândirii poetice, inerent revoluționare. Puțini cititori cunosc istoria deocheată a interpretării
stagnante a poeziei „Întâi
și-ntâi", cu care se încheia cartea „Citirea proverbelor".
Cartea n-avea de ce merge „la cuțit",
recunoșteau cerberii literari ai timpului, dar poezia nominalizată a fost pe punctul de a fi „smulsă" dintre
coperte. De ce?
Romanciuc avea un crez cetățenesc și artistic sănătos, pe care îl exprimase cu demnitatea știută: „Cuvântul, deci, pe care-ai vrea să-l spui / Se cere a fi spus la timpul lui /
Curat și simplu, fără-nfloritură — / Rostit de suflet, nu spoit de
gură..." și — mai cu seamă — se
cere să rostești cuvinte „nu despre orișice și orișicine / Ce-și cată loc în inimă la tine...". Probabil, și versurile citate au fost
înțelese ca ceva instigator și — mai
știi? — demolator al codului moral al constructorului comunismului. Dar poetul nu tăinuia nimic, ci explica în continuare, în maniera sa
lirică nicicând trădată, că e nevoie să rostești
„Întâi și-ntâi — cuvântul despre țară, / De-ar fi să-l spui a orișicâta oară; / Întâi și-ntâi — cuvântul
despre casă: / Chiar și-n străini — străin ea nu te lasă; / Întâi și-ntâi — cuvânt despre părinte / Semănător de
obiceiuri sfinte: / Și despre limbă, și despre iubire
/ De tot ce-avem mai drag în amintire". Bine, pare să se fi întrebat arhivigilenții din sectorul
cultură, dar despre celelalte adevăruri mărețe
ale epocii când să se vorbească? La care Romanciuc
răspundea în ultimele două versuri
ale poeziei: „Iar încă despre toate celelalte / Am mai putea vorbi și
după moarte". O atare înțelegere a lucrurilor nu se ierta cu una, cu
două. Totuși, cartea a fost lăsată în pace, redactorul ei
(Ion Hadârcă) de asemenea, lucrătorii de editură implicați în explicarea „incidentului"
(subsemnatul, Mihai Cimpoi ș.a.)
fiind părintește sfătuiți să fie mai exigenți... Și dacă am evocat acest episod din viața cărții noastre naționale în anii de pomină, e pentru că
un atare episod adeverește în modul cel mai concludent
posibil spiritul bătăios (în sensul nobil al
cuvântului) care cutreieră creația poetului, în pofida cumințeniei ei de suprafață,
înșelătoare.
Sunt doar câteva însăilături despre unul dintre exploratorii talentați ai
virtuților etice ale neamului nostru, unul
dintre vrăjitorii inspirați ai cuvântului strămoșesc. Simplă și
nepretențioasă, sinceră și spontană, proaspătă și cuceritoare de la prima lectură sau chiar audiție, poezia lui Vasile Romanciuc
este fidelă „genealogiei" exprimate succint în placheta de debut,
ceea ce nu neagă, ci — dimpotrivă — presupune evoluția scriitorului spre poezia de un calm deosebit, marcată
de fiorul trăirii profunde și încoronată de
o sugestivitate lirică densă. |