SUMAR

STAS SR ISO 9 TRANSLITERAȚIA CARACTERELOR CHIRILICE SLAVE ÎN CARACTERE LATINE

MIHAI CIMPOI. POETUL ȘI TIMPUL FĂRĂ NUME

ION CIOCANU. O INIMĂ CE RÂDE ȘI PLÂNGE ÎN CUVINTE

ION HADÂRCĂ. POEZIA LUI VASILE ROMANCIUC SAU RE-CITIRI ONIRICE PE RUNE ANCESTRALE

MIHAI DOLGAN. LIRICA LUI VASILE ROMANCIUC

ION ROȘIORU. MARELE PUSTIU INVIZIBIL

 ARCADIE SUCEVEANU. MIMOZA ȘI OȚELUL DE DAMASC

 

TABEL CRONOLOGIC

 

OPERA

POEZIE

În volume aparte

În culegeri și publicații periodice

PUBLICISTICĂ

TEXTE PENTRU CÂNTECE

 

VASILE ROMANCIUC — TRADUCĂTOR

 

VASILE ROMANCIUC — ALCĂTUITOR

 

REFERINȚE CRITICE

Recenzii

Dedicații

Bibliografii

 

DIN FONOTECA COMPANIEI PUBLICE "TELERADIO-MOLDOVA"

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        Ion Ciocanu

O INIMĂ CE RÂDE ȘI PLÂNGE ÎN CUVINTE

În simplitatea ei cristalină, poezia lui Vasile Romanciuc tăinuiește acea complexitate minimă, care constituie arta însăși. E, altfel zis, complexitatea necesară și inerentă, inevitabilă. Țărănia neafișată, dar totuși permanentă, de tip Zadnipru, nu coboară nicăieri — în cărțile poetului — la constatarea banală a unor stări de lucruri sau de suflet la fel de banale. S-ar putea spune și altfel: Romanciuc lucrează permanent în direcția descoperirii elementului metaforic, simbolic, sugestiv al faptului sau al stării sufletești evocate, grație unui asemenea statut de creator fiind un scriitor simplu în aparență și complex în esență. Adică ce complex, când poezia „Salcâmul", cu care se deschidea cartea „Ce am pe suflet" (1988), preamărește multpreafrumosul și harnicul copac al meleagului nostru în cuvinte simple ca și obiectul atenției autorului: „Salcâmule-mpărate, / Pe strămoșeasca vale, / Mă-nchin de sănătate / Luminăției tale...". Pare că salcâmul însuși s-ar intimida în prezența unor cuvinte și expresii neologice sau pretențios metaforice. Chiar în strofa celei mai mari concentrări a sensului etic: „Cinstită ți-i lucrarea / În osul rădăcinii. / Pentru prieteni — floarea / Și pentru dușmani — spinii" — scriitorul nu-și tăinuiește simplitatea înnăscută, ci mai degrabă și-o subliniază prin pronunția țărănească (dușmani, cu accent pe u). În mod similar procedează dumnealui când își divulgă atitudinea față de propria sa „lucrare": „Pe frunțile trudite / De rouă-ți scuturi ramul. / Fii sănătos, mărite, / Și să-ți trăiască neamul".

Nimic strigat, exagerat sau tăinuit cu tot dinadinsul. Vasile Romanciuc este unul dintre puținii poeți de la noi, care continuă să cultive o lirică tihnită, liniștită, calmă. În acest sens, el se deosebește și de Grigore Vieru, și de Leonida Lari, și de Nicolae Dabija cel din „Recital de poezii la o casă de copii". Am susține că-și rămâne fidel sie, debutantului din placheta „Genealogie" (1974), dacă în chiar ultimul timp n-am fi înregistrat — și la dumnealui — simptome ale angajării publicistico-retorice impulsionate, bineînțeles, de cele mai bune intenții.

Oricum, mai mult pe șoptite, Vasile Romanciuc ne-a făcut să pricepem că salcâmul — obișnuitul sau chiar banalul de totdeauna salcâm este o expresie metaforică a demnității și o sugestie lirică de mare încărcătură ideatică a existenței întemeiate pe principii etice sănătoase,  

dominate de cinste și conștiente de necesitatea atitudinii adecvate față de prieteni și, pe de altă parte, față de dușmani.

 Paradoxal la prima vedere, dar calmul domină în poeziile care parcă ar „cere" gesturi largi și decibeli tunători. Papagalul din fabula omonimă nu este apostrofat cel puțin, ci e prezentat ca o nedumerire: „De unde să știe bietul / că-nvață / cuvintele pe care / chiar acum / le-a uitat?" Numai noi, cititorii, pricepem ce se ascunde îndărătul interogației retorice cu privire la insul care spune aceleași cuvinte când nimerește la alt „stăpân". În altă fabulă — „Porcul" — parcă sunt și expresii tari, mărginașe cu indecența ("Spăimântător/ nu e porcul râmând / Spăimântător/ este porcul rimând"), dar totul e acoperit de o liniște verbală aproape inimaginabilă în atare situații.

Cititorul devotat literaturii noastre a putut constata caracterul cu totul specific al modului de a exista artistic al lui Vasile Romanciuc mai cu seamă în cartea „Citirea proverbelor" (1979). Ingeniozitatea literară, îndrăzneala gestului însuși de a citi adânc personal proverbele neamului nostru și, drept consecință, efectul neașteptat de puternic asupra cititorului — toate s-au vădit cu prisosință în cartea numită. „Necinstea supără izvorul / Și el se-ntoarce înapoi", „Zadarnic aștepți grâu să crească / Dacă n-a fost de grâu sămânța", „Din viață nu poți șterge niciun rând / Ca de pe-o foaie scrisă cu creionul" sunt doar câteva exemple adeveritoare creativității specifice și intense în cadrul viziunii noi a poetului asupra unor adevăruri milenare. Știm cu toții că-i grea piatra de pe suflet, dar numai Poetul a spus — simplu și adânc, nemeșteșugit și, totodată, atât de frumos — că „în clipa de tristețe și de singurătate / Și piatra de pe suflet mi-ajunge de-o cetate...".

Vasile Romanciuc pune preț deosebit pe cinste și pe demnitate și stigmatizează abaterea de la buna-cuviință, pentru fiecare adevăr al inimii sale găsind expresie plastică de o simplitate cuceritoare trecând pe neprins de veste în comunicare metaforică sugestivă. Șoapta lui poetică parcă nici n-ar fi în stare să provoace nemulțumirea și cu atât mai mult dușmănia din partea vreunui gânditor de altă natură decât poetul și cititorii care l-au îndrăgit. Or, nu este așa, mai exact — n-a fost așa, de vreme ce poezia dumnealui tăinuiește la tot pasul un spirit polemic ori chiar rebel, în măsură să irite spiritele refractare gândirii poetice, inerent revoluționare. Puțini cititori cunosc istoria deocheată a interpretării stagnante a poeziei „Întâi și-ntâi", cu care se încheia cartea „Citirea proverbelor". Cartea n-avea de ce merge „la cuțit", recunoșteau cerberii literari ai timpului, dar poezia nominalizată a fost pe punctul de a fi „smulsă" dintre coperte. De ce?

Romanciuc avea un crez cetățenesc și artistic sănătos, pe care îl exprimase cu demnitatea știută: „Cuvântul, deci, pe care-ai vrea să-l spui / Se cere a fi spus la timpul lui / Curat și simplu, fără-nfloritură — / Rostit de suflet, nu spoit de gură..." și — mai cu seamă — se cere să rostești cuvinte „nu despre orișice și orișicine / Ce-și cată loc în inimă la tine...". Probabil, și versurile citate au fost înțelese ca ceva instigator și — mai știi? — demolator al codului moral al constructorului comunismului. Dar poetul nu tăinuia nimic, ci explica în continuare, în maniera sa lirică nicicând trădată, că e nevoie să rostești „Întâi și-ntâi — cuvântul despre țară, / De-ar fi să-l spui a orișicâta oară; / Întâi și-ntâi — cuvântul despre casă: / Chiar și-n străini — străin ea nu te lasă; / Întâi și-ntâi — cuvânt despre părinte / Semănător de obiceiuri sfinte: / Și despre limbă, și despre iubire / De tot ce-avem mai drag în amintire". Bine, pare să se fi întrebat arhivigilenții din sectorul cultură, dar despre celelalte adevăruri mărețe ale epocii când să se vorbească? La care Romanciuc răspundea în ultimele două versuri ale poeziei: „Iar încă despre toate celelalte / Am mai putea vorbi și după moarte". O atare înțelegere a lucrurilor nu se ierta cu una, cu două.

Totuși, cartea a fost lăsată în pace, redactorul ei (Ion Hadârcă) de asemenea, lucrătorii de editură implicați în explicarea „incidentului" (subsemnatul, Mihai Cimpoi ș.a.) fiind părintește sfătuiți să fie mai exigenți... Și dacă am evocat acest episod din viața cărții noastre naționale în anii de pomină, e pentru că un atare episod adeverește în modul cel mai concludent posibil spiritul bătăios (în sensul nobil al cuvântului) care cutreieră creația poetului, în pofida cumințeniei ei de suprafață, înșelătoare.

Sunt doar câteva însăilături despre unul dintre exploratorii talentați ai virtuților etice ale neamului nostru, unul dintre vrăjitorii inspirați ai cuvântului strămoșesc. Simplă și nepretențioasă, sinceră și spontană, proaspătă și cuceritoare de la prima lectură sau chiar audiție, poezia lui Vasile Romanciuc este fidelă „genealogiei" exprimate succint în placheta de debut, ceea ce nu neagă, ci — dimpotrivă — presupune evoluția scriitorului spre poezia de un calm deosebit, marcată de fiorul trăirii profunde și încoronată de o sugestivitate lirică densă.